miercuri, 27 mai 2009

DISCRIMINAREA



Care sunt domeniile de discriminare cuprinse în noua legislaţie?

Noua legislaţie interzice discriminarea la angajare şi în cazul instruirii profesionale pe baza rasei sau originii etnice, orientării sexuale, religiei sau convingerilor, vârstei sau dizabilităţilor. Regulamentele cu privire la discriminarea rasială se referă de asemenea şi la alte domenii cum ar fi învăţământul, securitatea socială, serviciile medicale, accesul la bunuri şi locuinţele.
Cine este protejat împotriva discriminării?

Oricine de pe teritoriul Uniunii este protejat împotriva discriminării pe motivele menţionate mai sus. Ce înseamnă discriminarea?

Atât discriminarea directă, cât şi cea indirectă sunt cuprinse în noile regulamente.

Avem de-a face cu discriminare directă atunci când o persoană este tratată mai puţin favorabil decât altă persoană datorită originii sale rasiale sau etnice, religiei sau convingerilor, handicapului, vârstei sau orientării sexuale.
O ofertă de lucru care menţionează „personale cu handicap nu pot aplica” este un exemplu de discriminare directă.

În realitate, însă, discriminarea îmbracă forme mult mai subtile. De aceea este vizată şi discriminarea indirectă. Aceasta se întâmplă atunci când o dispoziţie aparent neutră, un criteriu sau o practică ce ar putea dezavantaja indivizii pe baza originii lor rasiale sau etnice, religiei sau convingerilor, handicapului, vârstei sau orientării sexuale, doar dacă această practică nu este justificată obiectiv printr-un scop legitim.
Un exemplu de discriminare indirectă este să se solicite unei persoane care aplică pentru un post să dea un test într-o anumită limbă, chiar dacă acea limbă nu este necesară pentru acel post. Testul ar putea exclude mai multe persoane care au o altă limbă maternă.
Ce înseamnă hărţuirea şi victimizarea?

Noile regulamente interzic hărţuirea cu scopul de a atenta la demnitatea unei persoane pe motivul originii sale rasiale sau etnice, religiei sau convingerilor, handicapului, vârstei sau orientării sexuale şi care creează un mediu ostil, de intimidare, degradant, umilitor şi ofensator.

Victimizarea este de asemenea interzisă. Acest lucru se întâmplă atunci când o persoană este tratată dur sau diferit faţă de ceilalţi pentru că a făcut o plângere de discriminare sau a ajutat un coleg să facă o plângere.
Ce semnifică acest lucru pentru angajatori?

Noile regulamente se aplică pentru toţi angajatorii din domeniul public sau privat. Directiva cuprinde de asemenea condiţiile cu privire la practicile din anumite activităţi comerciale sau profesionale). Toţi angajatorii vor reanaliza condiţiile de angajare pentru a se asigura că nu au un comportament discriminatoriu direct sau indirect în procedurile de recrutare, criteriile de selecţie, salarii sau promovări, demiteri sau acces la instruire profesională. Noile regulamente anti-discriminare se aplică în toate etapele contractului de muncă, începând de la angajare şi până la încetarea acestuia.
Ce îndatoriri vor avea angajatorii cu privire la o persoană cu handicap?

Angajatorii vor fi obligaţi să ofere „amenajări rezonabile” pentru candidaţii sau angajaţii cu dizabilităţi. Angajatorii trebuie să ia măsurile necesare pentru a permite unei persoane cu dizabilităţi să aibă acces la un loc de muncă sau la instruire, dacă acest lucru nu presupune o sarcină disproporţională pentru angajator. O „amenajare rezonabilă” poate include, de exemplu, punerea la dispoziţie a unui scaun pe rotile, adaptarea programului de lucru, a echipamentului de birou sau, simpla redistribuire a sarcinilor între membrii echipei. Pentru a determina dacă aceasta este o sarcină disproporţionată, va trebui să se ţină cont de costurile financiare şi altele pe care aceasta le implică, dimensiunea şi resursele financiare ale companiei şi posibilitatea de a obţine fonduri publice sau orice alt ajutor.
Ce vor câştiga companiile din aceste noi regulamente?

Din ce în ce mai mult în Uniunea Europeană se dovedeşte că angajatorii se interesează de diversitate din motive economice decât să se conformeze pur şi simplu noile cerinţe legale. Politicile de diversitate în ceea ce priveşte forţa de muncă aduce multe avantaje companiilor. Acestea pot face parte din strategiile largi ale companiilor de consolidare a capitalului uman şi de stimulare a creativităţii şi inovaţiei. Diversitatea conferă companiilor un „atu” în relaţia lor de afaceri cu clienţii, furnizorii, acţionarii şi alte părţi interesate de pe pieţele multiculturale şi globalizate actuale. Un angajament de diversitate poate îmbunătăţi reputaţia şi imaginea companiei. O companie „scutită de discriminare” evită costurile litigiilor, de rotaţie elevată a personalului şi de absenteism. Totodată sprijină companiile să aibă acces la rezervele de forţă de muncă non-tradiţionale şi să atragă şi să angajeze forţă de muncă de înaltă calitate.
Există excepţii de la interzicerea generală a discriminării?

Noua legislaţie permite câteva excepţii la principiul egalităţii, cum ar fi păstrarea caracterului special al organizaţiilor religioase, sau autorizarea unor măsuri de promovare a integrării lucrătorilor mai în vârstă sau mai tineri pe piaţa forţei de muncă.
Cum pot face o reclamaţie victimele discriminării?

Legislaţia obligă Statele Membre să recunoască victimelor discriminării dreptul de a face o reclamaţie printr-o procedură judiciară sau administrativă şi să aplice sancţiuni autorilor discriminării.

Legislaţia prevede de asemenea împărţirea sarcinii probaţiunii în cazurile civile şi administrative. Aceasta va permite victimelor discriminării să dovedească acest lucru.
De ce ajutor beneficiază victimele discriminării?

Legislaţia cu privire la discriminarea rasială solicită Statelor Membre să desemneze organisme pentru promovarea egalităţii care vor oferi sprijin independent victimelor discriminării, vor proceda la anchete şi studii şi vor publica rapoarte şi recomandări independente. Victimele discriminării pot fi de asemenea sprijinite de o organizaţie non-guvernamentală sau de un sindicat care au un interes legitim în acest caz.

Ce este egalitatea dintre sexe?

O legislaţie distinctă prevede discriminarea sexuală. Aceasta pentru că lupta contra discriminării sexuale are o istorie lungă la nivel european, făcând referire la originile Comunităţii Europene. există un număr mare de prevederi legislative europene cu privire la această temă şi programul Comunitar pentru egalitatea dintre sexe (2001-2005) prevede un sprijin financiar în acest sens. Pentru mai multe informaţii despre acest subiect apăsaţi aici.
Când va intra în vigoare noua legislaţie?

Noile regulamente trebuie incorporate în legislaţia naţională a Statelor Membre. Termenul limită pentru incorporarea regulamentelor privind egalitatea rasială este 19 iulie 2003. Termenul limită pentru incorporarea regulamentelor privind orientarea sexuală, religia sau convingerile, dizabilităţile şi vârsta este 2 decembrie 2003. Statele Membre pot solicita o perioadă suplimentară de până la trei ani pentru a permite sistemelor lor legale să se adapteze dispoziţiilor cu privire la handicap şi vârstă.
Ce ştiţi despre extinderea UE?

Toate Statele Membre trebuie să incorporeze dispoziţiile europene privind anti-discriminarea în dreptul naţional înainte de accederea la Uniunea Europeană.Există fonduri ale UE disponibile pentru sprijinirea proiectelor anti-discriminare?

Programul de acţiune comunitară care se desfăşoară în perioada 2000-2006 dispune de un buget de aproximativ 100 milioane euro. obiectivul general al programului este schimbarea atitudinilor şi a practicilor discriminatorii în mod concret. Programul are trei arii prioritare. Este vorba despre consolidarea analizei naturii discriminării, sprijinul companiilor implicate în combaterea discriminării şi sensibilizarea asupra discriminării şi beneficiilor diversităţii.
Ce face UE pentru promovarea dezbaterii asupra diversităţii şi discriminării?

În cadrul Programului de acţiune comunitară, UE a lansat o campanie majoră de informare în toate Statele Membre ale UE, în strânsă colaborare cu sindicatele, angajatorii, ONG-urile şi autorităţile naţionale pentru a evidenţia avantajele diversităţii la locul de muncă şi nu numai.
Unde pot găsi mai multe informaţii despre politica UE anti-discriminare?

Pentru mai multe informaţii accesaţi următoarea adresă sau pe e-mail:
Ce face UE pentru promovarea dezbaterii asupra diversităţii şi discriminării?

În cadrul Programului de acţiune comunitară, UE a lansat o campanie majoră de informare în toate Statele Membre ale UE, în strânsă colaborare cu sindicatele, angajatorii, ONG-urile şi autorităţile naţionale pentru a evidenţia avantajele diversităţii la locul de muncă şi nu numai.
Unde pot găsi mai multe informaţii despre politica UE anti-discriminare?www.stop-discrimination.info.
Campanie

Campania de informare „Pentru Diversitate. Împotriva Discriminării” este iniţiată de Direcţia Generală Ocuparea Forţei de Muncă, Probleme Sociale şi Şanse Egale a Comisiei Europene. Aceasta este finanţată prin PROGRESS, programul comunitar pentru ocuparea forţei de muncă şi solidaritate socială.

Campania se desfăşoară în toate cele 27 de state membre ale UE pentru a spori gradul de conştientizare privind discriminarea şi legislaţia existentă de combatere a acesteia, precum şi pentru a promova beneficiile diversităţii.

Campania acţionează în direcţia combaterii discriminării pe motive de rasă sau origine etnică a persoanei în toate domeniile vieţii (fapt scos în afara legii prin Directiva privind egalitatea de tratament fără deosebire de rasă, din anul 2000) şi a celei pe motive de vârstă, handicap, orientare sexuală şi religie sau convingeri, la locul de muncă (ceea ce este ilegal în temeiul Directivei privind egalitatea de tratament în ceea ce priveşte încadrarea în muncă şi ocuparea forţei de muncă, din anul 2000). Măsurile pentru combaterea discriminării între bărbaţi şi femei sunt prevăzute de alte iniţiative UE finanţate prin PROGRESS.
Activităţi în 2008

Activităţile campaniei în 2008 includ turneul camionului „Pentru Diversitate. Împotriva Discriminării”, care va vizita zece state membre ale UE: Bulgaria, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia. La fiecare oprire vor avea loc activităţi care includ dezbateri, concursuri, spectacole de muzică şi pictură, reunind societăţi, ONG-uri, cântăreţi, artişti şi publicul larg, în scopul explorării chestiunilor privind discriminarea şi diversitatea.

Concursul Jurnalistic va fi, de asemenea, reluat în 2008. Acum, în cel de-al cincilea an de existenţă, concursul îi premiază pe jurnaliştii din UE care, prin munca lor, contribuie la o mai bună înţelegere din partea opiniei publice a beneficiilor diversităţii şi a luptei împotriva discriminării. Competiţia din acest an va acorda o atenţie specială comunităţii rome, care are frecvent de suferit din cauza violenţei rasiste, jignirilor verbale şi discriminării în ceea ce priveşte accesul la încadrarea în muncă, educaţie, asistenţă medicală şi servicii publice şi sociale.
Acţionând în comun cu ONG-urile, societăţile şi guvernele

Campania este coordonată de o structură unică care reuneşte experţi din domeniul discriminării proveniţi din sectoare şi organizaţii diferite ale celor 27 de state membre UE, pentru ca aceasta să-şi dovedească eficienţa în întreaga UE.



Prezenta structură include:

• Grupuri în fiecare ţară constituite din părţi interesate care desfăşoară activităţi în domeniul discriminării, inclusiv organizaţii neguvernamentale (ONG-uri), asociaţii ale patronatului şi ministere naţionale, care asigură o contribuţie la activităţile campaniei

• O reţea de persoane de contact la nivel naţional care contribuie la strângerea informaţiilor şi facilitează organizarea grupurilor respective.

• Un grup la nivel european care reprezintă poziţiile reţelelor de ONG-uri, organizaţiilor mediului de afaceri şi ministerelor naţionale şi asigură o direcţie generală campaniei.

Reunind reprezentanţi ai ONG-urilor care activează în cele cinci domenii diferite ale discriminării de care se ocupă campania, organizaţii ale mediului de afaceri, asociaţii ale patronatului şi ale salariaţilor, sindicate şi ministere naţionale, campania este în măsură să strângă informaţii şi să beneficieze de expertiza unui număr mare de persoane care desfăşoară activităţi de acest gen în întreaga UE.

Pentru mai multe informaţii privind acţiunile campaniei în ţara dvs., vă rugăm să consultaţi paginile de informaţii naţionale. Pentru orice întrebări privind campania, vă rugăm să contactaţi echipa campaniei.
Istoric

De la iniţierea ei, în anul 2003, campania a reunit aproximativ 500 de organizaţii şi a organizat sute de activităţi, inclusiv un concurs jurnalistic anual, un turneu anual al camionului care a vizitat 78 de oraşe din toate cele 27 de state membre ale UE, concursuri de afişe şi de fotografii, evenimente sportive, seminarii de instruire, conferinţe, precum şi o cooperare de succes cu canalul de muzică MTV.

Pentru mai multe informaţii privind activităţile anterioare, vă rugăm să consultaţi broşura 5 ani de sensibilizare a opiniei publice din Uniunea Europeană, campania de informare „Pentru Diversitate. Împotriva Discriminării".
Informaţii naţionale

Guvernele tuturor Statelor Membre iau măsuri pentru adoptarea directivelor cu privire la egalitate. Acest lucru se întâmplă în egală măsură în ţările în care legislaţia prin care se interzice discriminarea era deja bine stabilită, înainte de adoptarea directivelor, precum şi în ţările în care aceasta era mai restrânsă. Chiar şi în ţările în care măsurile de combate a discriminării erau bine stabilite acestea nu respectau în totalitate cerinţele directivelor şi au trebuit să suporte anumite modificări. Acesta fost în special cazul directivei cu privire la egalitatea la locul de muncă, care interzice discriminarea pe motivul originii rasiale sau etnice, religiei sau convingerilor, handicapului, vârstei sau orientării sexuale. Deşi în mai multe ţări a fost adoptată legislaţia ce vizează protecţia persoanelor cu dizabilităţi şi convingeri religioase speciale, nu putem spune acelaşi lucru despre vârstă sau orientarea sexuală. Măsurile luate până acum variază mult de la o ţară la alta. Diferenţele constatate în legislaţia actuală şi în dispoziţiile existente pentru protecţia şi sprijinul victimelor discriminării reflectă varietatea reacţiilor generate de adoptarea acestor directive.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu