“M-am uitat la tine cand te-ai trezit de dimineata. Asteptam sa-mi spui doua trei cuvinte, multumindu-Mi pentru cele ce ti s-au intamplat, cerandu-Mi parerea pentru cele ce urma sa le faci astazi.
Am observat ca erai mult prea preocupat ca sa-ti cauti haine potrivite pentru a merge la serviciu. Speram sa gasesti cateva clipe ca sa-Mi spui : Buna dimineata! Dar erai mult prea ocupat.
Pentru a vedea ca-ti sunt alaturi, am surprins pentru tine cerul cu culori si cant de pasarele. Pacat ca nu ai observat nici atunci prezenta Mea. Te-am privit plecand grabit spre serviciu si iar am asteptat. Presupun ca fiind atat de ocupat, nu ai avut timp nici atunci sa-Mi spui doua vorbe….
Cand te intorceai de la munca, ti-am vazut oboseala si ti-am trimis o ploaie marunta care sa-ti alunge stresul acumulat. Am crezut ca facandu-ti aceasta placere iti vei aduce aminte de Mine. In schimb, suparat, M-ai injurat. Doream atat de mult sa-Mi vorbesti. Oricum ziua era, inca, lunga!
Ai pornit televizorul si in timp ce urmareai programul preferat, Eu am asteptat. Ai cinat apoi cu ai tai si tot nu ti-ai adus aminte de Mine. Vazandu-te atat de obosit, am inteles tacerea ta si am stins splendoarea cerului ca sa te poti odihni, dar nu te-am lasat in bezna. Am lasat veghetori pentru tine o multime de stele. Era asa de frumos, pacat ca n-ai observat…
Dar nu conteaza! Poate chiar nu ti-ai dat seama ca Eu sunt aici pentru tine. Am mai multa rabdare decat poti sa-ti imaginezi tu vreodata…Vreau sa ti-o arat, pentru ca si tu, la randul tau, sa o arati celor din jurul tau.
Te iubesc atat de mult incat te voi rabda. Acum esti pe punctul de a te trezi din nou. Nu-Mi ramane decat sa te iubesc si sa sper ca macar azi, imi vei acorda putin timp din timpul daruit tie. Iti doresc o zi buna si minunata ca sufletul tau luminos!
Al tau Tata,
Dumnezeu.”
joi, 25 martie 2010
miercuri, 17 martie 2010
B.U.G. MAFIA
1993 — Începuturi
La sfârșitul anului 1993, pe vremea când albumele de hip hop circulau doar în cercuri restrânse, iar cd-urile erau obiecte rare și prețioase, Dragoș Vlad-Neagu îl întâlnește pe stradă pe Vlad Irimia. Ei intră în vorbă, subiectul fiind pălărioara purtată de Vlad care era brodată de mână cu numele unei formații de gen, celebră și acum, adică Cypress Hill. Amândoi aveau deja tentative de intrare în lumea hip hop ca artiști și pun bazele trupei Black Underground la începutul lui ’94 împreună cu alți doi băieți care la scurt timp părăsesc această trupă, îndreptându-se probabil către alte domenii. Dragoș și Vlad, cu numele de scenă Klax 187 și respectiv Doom (astăzi Caddy și Tataee), reușesc să își înregistreze prima piesă, în limba engleză, cu ajutorul lui Adi Niculescu, acționratorul emisiuni “Yo!Rap Is Moving!” de la radio Uniplus. După ce în prealabil fusese cântată live în cadrul emisiunii mai sus amintite, piesa “Straight Outta Da Hell” rulează acum, în aceeași emisiune, sub formă de pozitiv făcut în studioul de producție al Uniplus-ului.Băieții continuă să creeze piese în engleză, realizându-și instrumentalele cu ajutorul lui Romeo Vanica, pe keyboard-ul acestuia. Pe 6 octombrie 1994, trupa are prima apariție live într-un concert organizat în Club A de către DJ Sleek, primul promoter al hip hop-ului în România. Urmează o serie de show-ri, pe la baluri de boboci ale unor licee din București, alături de cei de la M&G. Se mai înregistreză două piese în engleză care însă nu apar pe radio. În căutare de colaboratori, Klax 187 și Doom întâlnesc trupa Demonii, din care făcea parte și Uzzi, pe atunci sub numele de scenă Drama. Se formează o grupare, Cartelul, împreună cu un al treilea membru, Nicollo, artist solo.
Prima evoluție live a grupării se produce la concertul “Rap Attack” din martie 1995, organizat de către Adi Niculescu la teatrul “Ion Creangă”. Publicul de hip hop crește de la câteva zeci la câteva sute. Demonii se destramă, iar Alin Demeter, adică Drama este cooptat în Black Underground. Odată cu venirea noului component, trupa trece de la engleză la română. Cei trei apar astfel la “Rap Attack”, ediția a doua, făcându-și deja loc în topul trupelor de gen pe atunci încă necomercializate. La începutul verii lui ’95 trupa semnează primul contract de producție, multiplicare și comercializare cu casa de discuri Amma, urmând ca piesa “Psihopatu’” sa între pe o compilație de rap. Totodată, numele trupei se mărește devenind Black Underground Mafia, iar Drama și Doom fac pasul către trecerea la Uzzi și respectiv Mr.Juice.
1995 — Mafia
Pe 20 septembrie 1995 apare primul album al trupei numit “Mafia”, lansat la tarabă în Piața Universității. Pe acest album, invitați pe piese sunt M&G și Marijuana, iar pe interludii Rona Hartner, “Coco” Coroianu, Ben, Alex. Materialul discografic înregistrat în studioul lui Tino Furtuna de la Holograf este al treilea ca dată a apariției pe piața din hip hop-ul românesc, după cele ale trupelor Racla și Paraziții și urma să fie reeditat în ‘97, fără acordul trupei, la o altă casă de discuri, sub pretextul că ar fi un material nou. Băieții, deja cu un album la vânzare, înregistrează cel de-al doilea album în regim propriu cu bani împrumutați de la Dragoș Hriscu, un bun prieten, actualmente patronul clubului Zebra din Bacău. Trupa se numește acum B.U.G. Mafia, după abrevierea cuvintelor Bucuresti UnderGround și reușește să semneze un nou contract, de data aceasta însă cu Cat Music.Lansat pe 8 iunie 1996, E.P.-ul (album scurt) ”Înc-o Zi, Înc-o Poveste”, gata de multiplicat la ora semnării contractului, aduce mai multă melodie scoasă bine în evidență și de prezența vocii feminine a Iulianei “July” Petrache pe piesa “Pantelimonu’ Petrece”. Aceeași piesă, devenită hit, este respinsă de către Tele7ABC ca propunere în vederea realizării unui videoclip. Prin topurile câtorva radiouri din țară au mai stat puțin “Înc-o Zi, Înc-o Poveste” și “Viața De Borfaș”. Încep concertele în afara Bucureștiului, primul fiind în Bacău. Iar vânzările urcă, ajungând la bilanțul final, adică la retragerea de pe piață, cu o cifră de peste 22.000 de exemplare. Pe 29 noiembrie 1996, B.U.G. Mafia aruncă pe piață cea de a treia bombă, albumul “Născut Și Crescut În Pantelimon”. Piesa “Până Când Moartea Ne Va Despărți”, pe care apare pentru prima dată Puya, face ravagii. Trupa este într-o continuă creștere. La succesul albumului mai contribuie piesele “Născut Și Crescut În Pantelimon” și “Lacrimi”. Colaboratorii sunt într-un număr mai mare, astfel că îi întâlnim, pe lângă Puya, și pe: July, Baxter, FreakaDaDisk, Trăgaci, C.R.Bel. Apar chitara reală și scratch-ul. Totul sună mai bine și mai interesant. Klax187 își schimbă numele în Daddy Caddy. Vânzările depășesc 30.000 de exemplare. Până la acest album inclusiv, băieții l-au avut ca inginer de sunet pe Emil “Coco” Coroianu.
La începutul verii lui ’97 apare primul maxi-single al mafioților, “Hoteluri”, compus din piesa care îi dă numele, remixul acesteia, instrumentalele și o piesă bonus. Coperta casetei este de carton, “ca afară’. Se vând 20.000 de exemplare. Tot în ’97, însă în toamnă, Uzzi, Caddy, Juice, împreună cu Sișu și Puya (membrii trupei La Familia) sunt arestați, după terminarea unui concert la Turnu Severin, pentru “ultraj contra bunelor moravuri” - articolul 231 din codul penal. Toți au fost eliberați după 10 ore în care au dat declarații la poliție și procuratură. A doua zi presa scria despre acest incident, aducându-i astfel pe băieți și mai mult în atenția marelui public. De atunci nu au mai avut nicio problemă în legătură cu acest caz. În aceeași toamnă a anului 1997 se lansează, la club Martin, “Deasupra Tuturor”, album care aduce cu sine premiera de a fi imprimat, pe lângă casetă și pe CD. Se remarcă piesele “Marijuana 2”, ”Nimic Mai Presus”, “Jucător Adevărat” și “Delicvent La 15 Ani”. Ca invitați subscriu: Puya, July, Baxter, Gunja și Raluca. Sound-ul începe să se apropie de adevăr. Se folosesc bași reali și efecte pe voci. DJ Phantom (C.R.Bel) îi ajuta pe băieți să introducă sample-uri în muzica lor. Deși nu a beneficiat de niciun hit răsunător ca albumele precedente, “Deasupra Tuturor” a atins cota de 45.000 de exemplare vândute.
În iunie ’98 iese maxi-single-ul “Pentru ‘98”. Piesa bonus a acestui material, ”N-ai Fost Acolo”, este cea care anunță practic apariția unui album tare. Pe 20 septembrie 1998 are loc lansarea albumului “De Cartier”. Invitați să colaboreze, și-au adus aportul la realizarea acestuia: Cătălina, Tenny-e(Cheloo), Don Baxter, Puya, Gunja, July și Andreea. Piesa de promovare, “Poveste Fără Sfârșit”, urcă rapid în top, iar lumea cumpără albumul în draci. Trupa câștigă fani din toate păturile sociale. Toată lumea vorbește despre ei și controversa crește la maxim. La “Galele Ballantine’s” câștigă premiul pentru “cea mai bună piesa rap”, dar pierd premiul pentru “cea mai bună piesă a anului” în fața celor de la Holograf, fapt ce face ca toata lumea să se ridice, să bată din picioare și să scandeze “MA-FI-A!”. Presa îi prezintă cu titlul “Fenomenul B.U.G. Mafia”. Mihai Tatulici îi invită la emisiunea “Audiența Națională”. Albumul este susținut în continuare de alte piese, bune de top, însă prea puțin difuzate deoarece aveau versuri care trebuiau cenzurate sau abordau subiecte care pe prea mulți îi speriau. Printre ele se numără: ”Limbaj De Cartier”, “Hai Să Fim High”, “De Cartier”, “La Vorbitor” și altele. Loredana Groza le propune băieților să scoată în colaborare un maxi-single. Mafia acceptă și produce “Lumea E A Mea”, piesa care are parte de primul videoclip profesionist făcut vreodată în România. “Lumea E A Mea” se vinde în 25.000 de exemplare, iar “De Cartier” în 125.000 de exemplare.
Pe 13 martie ’99, la Sala Polivalentă, are loc cel mai mare concert al trupei. Datorită amplorii pe care o luase “fenomenul”, băieții au fost chemați la IGP pentru a da câte o declarație referitoare la materialul pe care îl aveau la vânzare. În august ’99 iese un nou maxi-single, “România”, care vorbește despre patriotism, despre condiția socială a românilor și despre modele demne de urmat cum ar fi: Hagi, Lăcătuș și Ghiță Mureșan. Leonard Doroftei le cere permisiunea de a intra în ring, la toate meciurile, pe această piesă, spunând că îl motivează. Deși era prevăzut să îi pregătească terenul, nicio piesă de pe “România” nu se regăsește pe albumul “După Blocuri” deoarece, zic ei, ”erau prea multe idei și nu au mai încăput”.
Mafia concertează la penitenciarul Rahova la cererea mai multor deținuți. Albumul se lasă așteptat până pe data de 18 ianuarie 2000. Piesa care dă numele albumului, “După Blocuri”, este aleasă ca single. Se face videoclip pe peliculă, regizor fiind Bogdan Albu, iar operator Viorel Sergovici, ca și la cel cu Loredana, care este filmat însă în digital. Acesta este primul videoclip exclusiv al trupei. La piese colaborează M&G, Luchian, Nico, Puya și Roxana, iar la interludii Țeavă, Pleșa, Greu’ și Cătălin. Lui Juice i se spune de acum Tataee. Deși cel mai bine închegat din punct de vedere muzical, albumul este “închis și violent”. Versurile sunt mai simple, mai dure și mai directe decât pe albumul precedent. Alte piese foarte ascultate sunt: “Capu’ Sus”, “Anturaju’”, “La Greu”, “Cartieru’ Pantelimon”. Vânzările sunt și de această dată foarte bune, adică 90.000 de exemplare. Cum după ploaie vine întotdeauna soare, băieții ies în august 2000 cu o piesă deschisă, melodică, în colaborare pentru prima dată cu Villy pe care îl cunoșteau din ’97, de la Zalău. “Un 2 Și Trei De 0”, așa se numește piesa, este lansată pe maxi-single. Radiourile o difuzează, cluburile o introduc în program, iar videoclipul lui Tudor Giurgiu uimește pe toată lumea. Pe 17 octombrie 2000 apare albumul “Întotdeauna Pentru Totdeauna” care nu aduce prea mare succes, dar se vinde în peste 70.000 de exemplare. Colaboratori: M&G, Puya, Luchian, Maximillian, Pacha Man, Villy și Moni-K. Este prima oară când scot 3 materiale într-un singur an.
În 2001, B.U.G. câștigă premiul “cel mai bun album rap”, cu “După Blocuri”, la Premiile Industriei Muzicale, dar și “cea mai bună trupă rap” și “cel mai bun videoclip”, cu “Un 2 și Trei De 0”, la Premiile Bravo. Tot în 2001 trupa realizează o nouă premieră, extrăgând pe maxi-single piesa “Poezie De Stradă” de pe albumul “Întotdeauna Pentru Totdeauna”, care era deja pe piață. Remixul acesteia are parte de un videoclip din nou foarte bun și devine în scurt timp hit. Produsul este cel mai bine vândut maxi-single al trupei (peste 50.000 de exemplare). Băieții pun pe picioare casa de producție “Casa” și îi semnează pe M&G, Villy, XXL&10Grei, Mahsat, Anturaj și Luchian.
2002 — B.U.G. Mafia Prezintă CASA
Compilația “B.U.G. Mafia Prezintă Casa” este lansată pe 20.02.2002, în clubul Dumars (cu intrare la ora 20.02) și se dorește a fi o prezentare a tuturor artiștilor semnați. În videoclipul piesei “Cine E Cu Noi” (piesa de promovare a compilației) apar Leonard Doroftei și Marius Lăcătuș, care sunt de fapt menționați și în versuri. Pe refrenul piesei își dă concursul Nico. Și această piesă devine hit. La Premiile Industriei Muzicale 2002 câștigă premiul “cel mai bun proiect rap” cu “Poezie De Stradă”. Vânzările trupei B.U.G. Mafia urcă din nou, compilația vânzându-se în 100.000 de exemplare.Urmează o pauză discografică de aproape 2 ani, timp în care se pregătesc albume ale mai multor artiști de la Casă. În componența trupei B.U.G. apare al 4-lea membru, DJ Swamp. “Orice trupă de hip hop trebuie să aibă un dj”.
Pe 1 decembrie 2003 apare videoclipul piesei “Românește”, iar pe 7 decembrie, același an, apare albumul “Băieții Buni”. Materialul este cel mai complex de până acum cuprinzând 15 piese, 5 interludii, intro și outro. Invitați sunt: Villy, M&G, XXL&10Grei, Mahsat, Mario (fost membru Anturaj, trupă care nu mai există), Luchian, Flocea, Brasco și Primo. Următorul videoclip esta la piesa “O Lume Nebună, Nebună De Tot”. Alte piese remarcate sunt: “În Anii Ce Au Trecut”, “Gherila PTM”, “40 Kmh”, “Garda” și “Prin Cartieru’ Minunat”. Este al 2-lea album, incluzându-l pe primul (“Mafia”), care nu are voce feminină pe niciun refren și totodată primul album al unei trupe de la Casa.
Mafia este singurul nume cu 5 nominalizări la Premiile MTV 2004. Au reușit să plece acasă cu două dintre ele, “cel mai bun album” și “cel mai bun act hip hop”, și în acest sens fiind singurii. Vânzări: 100.000 de exemplare. În septembrie 2004, din partea MediaPro Pictures vine propunerea de a realiza piesa de generic a serialului polițist “Băieți Buni” pe care aceștia urmau să-l producă. Proiectul este acceptat și așa se naște piesa “Străzile”, care nu putea să poarte numele filmului deoarece Mafia avea deja albumul “Băieții Buni”. Lansarea filmului se tot amâna, iar băieții trebuie să aștepte și ei, în acest timp pregătind un maxi-single.
Al 3-lea produs Casa iese pe piață pe 5 ianuarie 2005, acesta fiind albumul “Asalt Raggafonic” al trupei M&G. Proiectul beneficiază de două videoclipuri: unul în peliculă și unul în HD. În sfârșit serialul a pornit, B.U.G. Mafia a terminat maxi-single-ul “Străzile”, astfel că pe 16 mai 2005 este așteptat pe piață. Materialul cuprinde piesa originală, remixul acesteia, o altă piesă nouă, instrumentalele acestora și două piese bonus (remixuri la piese mai vechi) menite să introducă albumul aniversar.
2006 — Viața Noastră
Apare primul volum din albumul aniversar „Viața noastră”. Conține 14 dintre cele mai cunoscute piese ale trupei și single-ul care dă numele albumului. Deși în mod normal, un album aniversar include hituri în forma lor inițială, totuși B.U.G. Mafia a hotărât să reînregistreze absolut toate piesele, deoarece până la un moment dat în România posibilitățile tehnice au fost destul de reduse. Toate vocile feminine au fost înlocuite, fiind preferată Adriana Vlad, selectată dintre câteva soliste. La acest album și-au mai adus aportul Villy și Cheloo. Părerea membrilor trupei este că toate piesele de pe album sună categoric mai bine, dar așteaptă și opinia fanilor. Înregistrările pentru acest album au început în 2004, fiind întrerupte pentru lansarea maxi-single-ului „Străzile”. La reluarea acestor înregistrări a început cu adevărat lucrul la albumul „Viața Noastră - vol. 1”.Surpriza pentru fani o constituie ediția specială a acestui album, într-un ambalaj de lux, care va conține un bonus de patru videoclipuri („Viața noastră”, „Românește”, „Un 2 și trei de 0”, ”Poezie de stradă”).
2009 — Viața Noastră vol. 2
Cel mai recent material al trupei B.U.G. Mafia este al doilea volum din albumul aniversar „Viața noastră” conținând 15 piese.Albume
Coperta Albumului | Data realizării | Titlul | Casa de discuri |
---|---|---|---|
120px | septembrie 1995 | Mafia | Amma Sound |
![]() | 1996 | Înc-o zi, înc-o poveste E.P. | Cat Music |
![]() | 1996 | Născut și crescut în Pantelimon | Cat Music |
![]() | aprilie 1997 | Deasupra tuturor | Cat Music |
![]() | mai 1998 | De Cartier | Cat Music |
![]() | 1999 | După Blocuri | Cat Music |
![]() | octombrie 2000 | Întotdeauna Pentru Totdeauna | Cat Music |
![]() | februarie 2002 | B.U.G. Mafia Prezintă "CASA" | Cat Music |
![]() | decembrie 2003 | Băieții Buni | Cat Music |
![]() | 2006 | Viața Noastră Volumul 1 | Cat Music |
2009 | Viața Noastră Volumul 2 | Cat Music |
Maxi-Single-uri
Coperta Albumului | Data realizării | Titlul | Casa de discuri |
---|---|---|---|
![]() | 1997 | Hoteluri | Cat Music |
![]() | aprilie 1998 | Pentru '98 | Cat Music |
![]() | 1999 | România | Cat Music |
![]() | aprilie 2000 | Un 2 si trei de 0 | Cat Music |
![]() | mai 2001 | Poezie de stradă | Cat Music |
![]() | 2005 | Străzile | Cat Music |
joi, 28 ianuarie 2010
AFGAN GIRL - o fotografie ce a facut inconjurul lumii

Steve McCurry (Philadelphia, Pennsylvania 1950) este un fotojurnalist american cunoscut pentru fotografiile sale în culori, care sunt memorabile. Una dintre calităţile sale distincte ca fotograf, articulată în modul celei mai solide tradiţii documentaristice, este surprinderea esenţei naturii umane în cele mai diferite ipostaze. McCurry a fost fotograf în multe zone de conflict ale planetei, incluzând războiul dintre Iran şi Irak, Beirut, Cambodgia, Filipine, Războiul din Golful Persic şi, mai apoi, continuând cu documentarea războiului din Afghanistan. Lucrările lui McCurry sunt adesea prezentate în revistele de pretutindeni, apărând frecvent în paginile prestigioasei reviste National Geographic. Este membru al Magnum Photos din 1986.
Cariera de vârf a fotojurnalistului a început odată prezenţa sa în Afganistan, exact înainte de invazia sovietică a acestei ţări din 1979, pe care a fotografiat-o "din interior", producând imagini memorabile. Ajuns în Afganistan trecând prin Pakistan, folosind deghizarea unei mantii folosită de localnici şi numită garb, având toate filmele ascunse şi cusute în interiorul hainelor sale, Steve McCurry a dat dovadă de un curaj şi spirit întreprinzător remarcabil. Unele din aceste imagini au fost publicate în diverse reviste de-a lungul globului arătând primele natura şi amploarea exactă a conflictului din această ţară niciodată cucerită cu adevărat de nimeni. Întreaga sa surprindere a acelor evenimente a fost recompensată cu medalia de aur Robert Capa a celui mai bun reportaj fotografic din străinătate, premiu dedicat doar fotografiilor de excepţie care au produs lucrări şi cicluri fotografice de excepţie în condiţii de excepţie.
Deşi McCurry fotografiază atât clasic cât şi digital, declară că este un adept al filmului. Locuind în New York City, McCurry oferă seminarii de sfârşit de săptămână fotografilor interesaţi în a avea lucrările comentate şi criticate de el.
Unul dintre momentele cele mai larg cunoscute ale carierei lui Steve McCurry a fost cel al publicării fotografiei "Afghan Girl", care fusese iniţial "doar" fotografia unei refugiate necunoscute. Fotografiată în 1984 şi publicată ca fotografia copertei lunii iunie a revistei National Geographic din anul 1985, imaginea a devenit aproape imediat "cea mai recunoscută fotografie" din istoria prestigioasei reviste. Sub acelaşi nume de "[The] Afghan Girl", portretul acestei tinere de 12 - 13 ani a devenit prin publicarea sa pe broşurile, posterele şi calendarele organizaţiei Amnesty International şi mai recunoscută pretutindeni. Identitatea acestei "Afghan Girl" a rămas necunoscută pentru mai bine de 18 ani de la fotografierea sa, până când, în 2002, Steve McCurry împreună cu o echipă a National Geographic au reuşit să localizeze fosta fată, devenită acum femeie, Sharbat Gula.
Sharbat Gula (Pashto: شربت ګله "şerbet de trandafiri"[1]) (născută ca. 1972[2][3]-1973[4]) este o femeie de origine afgană de etnie Pashtun. A fost forţată să îşi părăsească locuinţa în timpul Războiului afgano-sovietic, unde a fost dusă la o tabără de refugiaţi afgani. Acolo este fotografiată de jurnalistul Steve McCurry, iar imaginea ei a făcut-o celebră când a fost atribuită în iunie 1985 copertei revistei National Geographic Magazine,[5] având la vremea aceea aproximativ 13 ani.[6] Gula a fost cunoscută în lume ca Fata afgană până când identitatea acesteia a fost descoperită în 2002.
Semnificaţia numelui
Numele Sharbatei poate fi interpretat în mai multe moduri. "Sharbat" are sensul de vin,[7] sirop,[8][9] şerbet[10][11] . Gula înseamnă zahăr[12] sau floare[13],fiind un nume comun pentru femei.
Copilaria
Gula a fost orfană în timpul bombardamentelor din Afghanistan din timpul invaziei Uniunii Sovietice, fiind trimisă la Nasir Bagh, o tabără de refugiaţi din Pakistan în 1984. Satul ei a fost atacat de un elicopter sovietic prin perioada anilor '80. Greva sovietică i-a ucis părinţii, forţând-o pe ea, fratele ei Kashar Khan, surorile ei şi bunica sa să escaladeze munţii până la tabăra respectivă.[14]
La tabăra de refugiaţi din Nasir Bagh în 1984,[15][16] fotograful revistei National Geographic, Steve McCurry, a realizat fotografia lui Sharbat pe un film color Kodachrome. Gula a fost una din elevele unei şcoli informale din interiorul taberei de refugiere; McCurry, care avea foarte rar ocazia fotografierii femeilor afgane, a profitat de acea oportunitate şi a fotografiat-o. Avea aproximativ 12-13 ani la momentul respectiv.
Deşi numele ei era necunoscut, poza ei, aflată sub titlul "Fata afgană", a apărut pe coperta revistei National Geographic din iunie 1985. Imaginea feţei, cu eşarfa dezvăluindu-i chipul şi cu ochii ei verzi ca marea ce stăteau aţintiţi spre cameră, a devenit deopotrivă simbolul conflictelor afgane din anii 1980 şi situaţia refugiaţilor din lumea întreagă. Însăşi imaginea a fost numită „Cea mai recunoscută fotografie”[17] în istoria revistei si fiind inclusa in topul "Celor mai reusite 100 de fotografii National Geografic"[18][19].
Maturitate
S-a căsătorit cu Rahmat Gul la 14 ani;[20] conform fratelui ei, momentul căsătoriei sale a fost singurul moment în care a fost fericită. Cea care a aranjat căsătoria dintre cei doi a fost mătuşa Sharbatei. S-a reîntors în Afghanistan în 1992.[21] Gula a avut trei fiice: Robina (13 ani)[22], Zahida (3 ani)[23] şi Alia (1 an)[24]. A patra fiică murise în copilărie.[25] Gula poate să îşi scrie numele, însă nu poate citi.[26] Sharbat şi-a exprimat dorinţa educării fetelor, lucru pe care ea nu reuşise să îl termine.
Sharbat Gula nu şi-a văzut niciodată imaginea iconică, deşi poza ei era atârnată lângă un magazin unde muncea soţul ei.[27] Fiind un membru al unui trib Pashtun, aceasta s-a măritat puţin mai târziu după ce fotografia a fost facută. Şi-a construit viaţa cu copiii ei în dealurile aspre, cuprinse de seceta din Tora Bora în Afghanistan, în timp ce soţul ei lucra într-o brutărie pentru un dolar pe zi în Peshawar, Pakistan. Sharbat putea să îl însoţească doar în lunile de iarnă, deoarece căldura şi poluarea din Peshawar îi agravase astmul.[28] Cea mai mare parte a timpului ei este petrecut în sat, unde se trezeşte înainte de răsărit, se roagă, aduce apă de la izvor, găteşte, spală şi are grijă de copii.
Simbolul fotografiei Afgan Girl
Este una din cele mai recunoscute chipuri, însă nimeni nu ştia cine era această fată. Imaginea ei apăruse pe coperţile revistelor şi cărţilor, postere, ace de rever şi chiar şi covoare, însă ea nu ştia acest lucru. După 17 ani, identitatea ei a fost dezvăluită. Misterioasa fată afgană se numea Sharbat Gula, aceasta trăind într-o regiune îndepărtată a Afganistanului, împreună cu soţul ei şi cu cele trei fiice.
Sharbat a fost localizată după aproape 2 decenii, după ce poza ei apăruse pe coperta revistei National Geographic în anul 1985. Conform fotografului Steve McCurry, realizatorul fotografiei, ea nu ştia că faţa ei devenise un simbol. Poza ei a fost desemnată printre cele mai bune 100 poze ale copertelor National Geographic.
Când s-au reîntâlnit, McCurry i-a zis lui Sharbat că imaginea ei a devenit faimoasă ca simbol al oamenilor afgani:
Colaboraţi la Wikicitat „Nu cred că ea era interesată în faima personală, însă a fost încântată să afle că ea devenise un simbol al demnităţii şi adaptării oamenilor ei.Steve McCurry”
Fotograful premiat a afirmat că imaginea originală a Sharbatei a uimit imaginaţia privitorilor, deoarece faţa ei, în special ochii, exprima durerea şi capacitatea de adaptare, precum şi puterea şi frumuseţea.
Căutarea şi găsirea acesteia
În ianuarie 2002, o echipă National Geographic a călătorit spre Afghanistan pentru a localiza subiectul fotografiei celebre. McCurry, care a aflat că tabăra Nasir Bagh se va închide si va fi demolata,[29] i-a comunicat unuia dintre locuitori, care îl ştia pe fratele Gulei, să vorbească cu aceasta în satul ei natal. Surprinzător sau nu, un număr de femei au apărut, afirmând fiecare dintre ele că ar fi faimoasa Fată afgană. În completare, după dezvăluirea fotografiei din 1985, mai mulţi bărbaţi tineri au afirmat, în mod similar, că Gula ar fi soţia lor.
Comparaţie între fotografiile din 1984 şi 2002
În cele din urmă, echipa de la National Geographic a localizat-o pe Sharbat într-o regiune a Afghanistanului. Sharbat, care între timp ajunsese la vârsta de aproximativ 30 de ani, se întorsese în ţara natală, părăsind tabăra de refugiaţi în 1992. Identitatea ei a fost confirmată folosind tehnologii biometrice, care au comparat modelele irizaţiilor irisului ei cu cele ale irisului fetei din fotografie. Comparaţia a fost definitorie, cele două hărţi biometrice potrivindu-se aproape în totalitate. Când i s-a arătat fotografia, a recunoscut-o cu vivacitate, întrucât fusese prima şi singura dată când a avut o fotografie a sa. Faima şi caracterul simbolic al fotografiei sale îi erau complet necunoscute.
Sharbat a fost fotografiată doar de 2 ori: în 1984 şi la reuniunea din 2002. Nu şi-a văzut celebrul portret niciodată, până în ianuarie:
Colaboraţi la Wikicitat „Aceasta este fata care a captivat nu doar National Geographic, ci pe oricine din lumea aceasta care i-a văzut faţa. Îi ştiam faţa, însă nu îi ştiam povestea, nici chiar numele. Boyd Matson[30]”
National Geographic făcuse un ultim efort în a o găsi pe Fata Afgană înainte ca tabăra acesteia din Pakistan să fie demolată. De la tabăra, aceştia au căutat-o prin câteva sate, până în momentul când cineva a recunoscut-o pe fata de pe copertă, afirmând că-l cunoaşte şi pe fratele acesteia.
Colaboraţi la Wikicitat „Din momentul în care am văzut culoarea ochilor fratelui ei, am ştiut că este familia potrivită. 'Boyd Matson[31]”
Deoarece Sharbat Gula trăieşte o viaţă tradiţională, în stilul musulman, acoperită de un văl, nu îi era permis să se întâlnească cu bărbaţi care nu aparţineau de familia ei. Cu toate acestea, echipei National Geographic i s-a permis să trimită un producător asociat de sex feminin pentru a o putea întâlni pe Sharbat şi să îi fotografieze faţa.
Matson spune că atunci când a comparat fotografia femeii cu ea a fetei, a fost sigur că este aceeaşi persoană:[32]}}
Colaboraţi la Wikicitat „Irişii ochilor, aluniţele şi cicatricea de pe faţă—toate au indicat că este persoana căutată de ei.”
Cu toate acestea, pentru a se asigura că Sharbat era fata fotografiată în urmă cu 17 ani, echipa EXPLORER a obţinut validarea prin tehnologia de scanare biometrică a irisului şi tehnici de recunoaştere facială folosite de FBI.
După ce familia lui Sharbat i-a dat permisiunea să se întâlnească cu bărbatul care a fotografiat-o în urmă cu 17 ani, McCurry a ştiut imediat, chiar şi după atâţia ani, că a regăsit-o.
Colaboraţi la Wikicitat „Ochii ei sunt la fel de obsedanţi ca atunci. Ea îşi amintise de mine, în principal pentru că nu a fost fotografiată niciodată, înainte să îi fac eu poza în 1984, sau de atunci.”
În 2002, după 17 ani de când Steve a fotografiat-o pe Sharbat Gula, s-a întors cu o echipă de televiziune de la National Geographic la tabăra de refugiaţi pentru a o găsi. În această căutare, tehnologia de ultima oră a fost utilizată. O companie din Massachusetts numită Visage a încărcat electronic fotografia lui McCurry pentru ca structurile faciale ale candidaţilor să poată fi comparate. Un expert legist de la Centrul Naţional pentru Copiii Dispăruţi şi Exploataţi a îmbătrânit poza originală pentru a le putea arăta oamenilor aspectul fetei ca un adult. După câteva piste false, un bărbat care era în aceeaşi tabără de refugiaţi, ca un copil, a recunoscut fata din imagine şi s-a oferit să îi ducă înapoi la satul ei. Conform revistei National Geographic, "satul ei era la şase ore de condus şi trei ore de mers pe partea cealaltă a unei frontiere ce înghite vieţi." Steve McCurry a văzut-o prima dată pe Sharbat Gula ca o orfană de 12 ani datorită Afganistanului răvăşit de război. Părinţii ei au fost ucişi de către bombele sovietice când aceasta avea 6 ani. Acum, când poza încă o dată, era o femeie de 29 de ani, măritată, purtând o burqa de un violet intens, iar faţa dezvăluită indica apăsarea timpului şi a suferinţei. Nu a mai fost fotografiată din momentul fotografierii sale celebre. Ochii ei sunt încă intenşi. De fapt, identitatea ei a fost mai târziu confirmată de către tehnologia de recunoaştere a irisului; părţile colorate ale ochiului sunt la fel de unice ca amprentele digitale.
Reunirea dintre McCurry şi Sharbat Gula a fost liniştită. El i-a arătat poza ei faimoasă. Privind la imaginea ei copilărească, a fost ruşinată de găurile din şalul ei roşu, ars de foc când gătea.[33] Îşi aminteşte că era furioasă când i s-a făcut poza.[34][35] Altminteri, poza faimoasă nu o emoţiona sau nu îi prezenta interes aşa mult. Ce conta un fotograf pentru o femeie musulmană care încă avea o viaţă de trăit, care trăise în cultura unde femeile măritate dispar din ochii mulţimii şi nu sunt fotografiate de străini? Cu acordul soţului ei, Sharbat Gula este fotografiată încă o dată. National Geographic s-a oferit să îi educe fetele, să înfiinţeze o şcoală de fete în Afganistan şi să furnizeze asistenţă financiară familiei sale. Cu reapariţia talibanilor în Afganistan, recentele descoperiri în educaţia publică este ameninţată. Şcolile de fete au fost închise sau chiar incendiate.
Membră a grupului etnic Pashtun şi Afganistan, Sharbat spune că soarta lor era oarecum bună sub conducerea talibană, simţindu-se în siguranţă după teroarea şi haosul provocat de Războiul Sovietic.
Conform lui Matson şi McCurry, Sharbat Gula s-a întors în anonimat; recenta publicitate referitoare la numele şi faţa ei nu sunt în măsura în care ar putea atrage atenţia în Afganistan:
Colaboraţi la Wikicitat „Ea nu va mai da nici un interviu celor din mass-media şi doreşte să nu fie contactată.”
Familia ei a fost mutată în alt sat dintr-o zonă îndepărtată a Afganistanului, unde ea continuă să îşi trăiască viaţa în purdah, adăugase el.
Recunoaşterea biometrică
Numeroase teste au fost efectuate pentru a se confirma identitatea Sharbatei Gula. Testele au constat în recunoaşterea facială, efectuată de medicii legişti de la FBI şi o recunoaştere iridiană făcută de doctorul John Daugman şi Iridian Technologies, Inc. Fotografiile făcute în anul 1985 au fost comparate cu cele făcute în 2002, în ambele teste. Tehnologiile de recunoaştere a feţei au confirmat identitatea acesteia, cu toate că testul iridian a fost cel decisiv. Totuşi, cercetătorii de la Iridian Technologies, Inc. au trebuit să treacă peste o serie de dificultăţi. Mai întâi, fotografiile făcute de National Geographic nu au fost făcute cu aparate de recunoaştere a irisului, fiind făcute de alte tipuri de aparate fotografice. Prin urmare, aceştia trebuiau să elimine efectele reflectării luminii produse de camere şi să efectueze diverse modificări la calitatea imaginii acelor fotografii. Fotografiile Sharbatei Gula au fost ulterior scanate în format digital. Apoi recunoaşterea iridiană este efectuată cu succes, dacă are loc prin subiecţi vii, şi nu fotografii-un alt obstacol major. După o serie de ajustări ale examinărilor prin scanner, cercetătorii au concluzionat că Sharbat Gula este în mod sigur Fata Afgană[36]
Totodată recunoaşterea iridiană este folosită în identificarea refugiaţilor ce caută ajutor umanitar.
Conform lui John Daugman, specialistul iridian din Spitalul Oftalmologic Moorfield din Londra,[37] când a lucrat cu algoritmul de potrivire al codurilor iridiene, acesta a primit o distanţă Hamming de 0.24 pentru ochiul stâng şi 0.31 pentru ochiul drept. După cum s-ar putea observa la istograma ce apare în momentul comparării unor irişi diferiţi de către codurile lor iridiene, aceste distanţe Hamming măsurate sunt până în prezent pe linia de distribuţie, fiind statistic aproape imposibil pentru irişii diferiţi să indice aşa puţină disimililaritate. Şansele matematice împotriva acestui lucru sunt de 6 milioane la 1 pentru ochiul ei drept, şi 1015 la 1 pentru ochiul ei stâng. National Geographic a acceptat şi publicat această concluzie într-un număr ce o prezenta pe Sharbat Gula, 17 ani mai târziu după prima ei apariţie.
Fundaţia Sharbat Gula
Deoarece Sharbat Gula a ajuns să simbolizeze suferinţa unei generaţii întregi de femei afgane, precum şi a copiilor acestora, Societatea National Geographic a creat un fond special alocat dezvoltării şi predării oportunităţilor educaţionale pentru tinere fete şi femei afgane.[38][39][40] Societatea va lucra cu organizaţii nonprofit selecte şi autorităţile locale pentru a crea programul.
Migrene

CE ESTE. Migrena este o cefalee (durere de cap) puternica, cu caracter pulsatil, care dureaza cateva ore, fiind de obicei unilaterala (intereseaza numai o jumatate a capului). In general, este insotita de greata, voma, fotofobie (bolnavul nu suporta lumina). Anumite mirosuri, precum si zgomotul produc o crestere a intensitatii cefaleei.
CAUZE Cauzele exacte ale migrenei nu se cunosc, dar se pare ca este produsa de tulburari ale debitului circulator sangvin de la nivelul creierului. Aceasta reactie particulara a vaselor cerebrale la anumiti mediatori chimici (mai ales la serotonina) se poate mosteni.
Migrena este mai frecventa la femei decat la barbati, mai ales in grupa de varsta 20-40 ani. Ciclul menstrual este un important factor declansator; la fel, unele alimente. Atacul de migrena poate fi precedat de o aura, adica de un ansamblu de fenomene care-l anunta. Acestea pot fi: deprimare, neliniste, instabilitate emotionala, scaderea poftei de mancare.
In general, frecventa atacurilor de migrena scade cu timpul, inregistrandu-se chiar disparitia lor dupa varsta de 50 de ani.
TRATAMENT Din pacate, tratamentul nu este unul foarte eficient. Se folosesc antialgice, care au o eficacitate destul de scazuta. Mai nou, exista o clasa de medicamente numite "agonisti ai receptorilor serotoni-nici", destul de bune in oprirea atacului de migrena daca sunt luate in perioada de aura, inainte de declansarea durerii. Aceste medicamente au reactii adverse importante si trebuie luate numai la indicatia medicului, dupa un examen complet.
miercuri, 13 ianuarie 2010
marți, 12 ianuarie 2010
Drepturile omului

Drepturi universale şi indivizibile
Drepturile omului, democraţia şi statul de drept sunt valori esenţiale ale Uniunii Europene. Înscrise în tratatul său fondator, acestea au fost consolidate prin adoptarea Cartei Drepturilor Fundamentale. Ţările care doresc să adere la UE, precum şi cele care au încheiat acorduri comerciale sau de altă natură cu Uniunea, trebuie să respecte drepturile omului.Uniunea Europeană consideră drepturile omului ca fiind universale şi indivizibile. Prin urmare, le promovează şi le apără în mod activ atât pe plan intern, cât şi în relaţiile cu ţările terţe. În acelaşi timp, UE nu intenţionează să submineze autoritatea guvernelor naţionale în acest domeniu.
Politica Uniunii privind drepturile omului pune accentul pe drepturile civile, politice, economice, sociale şi culturale. De asemenea, vizează promovarea drepturilor femeilor şi ale copiilor, precum şi pe cele ale minorităţilor şi ale persoanelor strămutate.
Drepturile omului în UE
Deşi, în general, situaţia în ceea ce priveşte respectarea drepturilor omului în UE este bună, eforturile în această direcţie nu trebuie să se oprească aici. Uniunea Europeană combate rasismul, xenofobia şi alte tipuri de discriminare bazate pe religie, sex, vârstă, handicap sau orientare sexuală, acordând o atenţie deosebită respectării drepturilor omului în materie de azil şi imigrare. Uniunea are o lungă tradiţie în a primi pe teritoriul său cetăţeni din alte ţări (fie că vin să caute un loc de muncă, fie că îşi părăsesc ţara din cauza războaielor sau a persecuţiilor).Combaterea discriminării
Prin Programul comunitar pentru ocuparea forţei de muncă şi solidaritate socială (PROGRESS), UE finanţează o serie de activităţi menite să combată rasismul şi xenofobia în interiorul graniţelor sale. Aproape un sfert din bugetul de 743 de milioane de euro alocat programului PROGRESS pentru perioada 2007-2013 este consacrat combaterii discriminării. UE a creat şi o Agenţie pentru Drepturi Fundamentale (FRA).
Printre priorităţile politice ale Uniunii se numără eforturile în direcţia stopării traficului de persoane, în special femei şi copii. Au fost derulate o serie de programe transfrontaliere destinate combaterii traficului de persoane, în colaborare cu ţările candidate şi cu cele învecinate din sud-estul Europei.O forţă la nivel mondial pentru apărarea drepturilor omului
Treptat, UE a reuşit să transforme problema respectării drepturilor omului într-o preocupare majoră aflată în centrul relaţiilor sale cu alte ţări şi regiuni. Toate acordurile comerciale sau de cooperare cu ţări terţe conţin o clauză care prevede că drepturile omului reprezintă un element esenţial al relaţiilor dintre părţi. În prezent, există peste 120 de astfel de acorduri.
Cel mai cuprinzător este Acordul de la Cotonou - pactul privind asistenţa şi schimburile comerciale încheiat între Uniune şi un număr de 78 de ţări în curs de dezvoltare din Africa, Caraibe şi Pacific (grupul ACP). În cazul în care oricare dintre ţările ACP încalcă drepturile omului, UE poate suspenda concesiile comerciale şi poate reduce sau limita programele de asistenţă. Uniunea consideră că reducerea sărăciei, principalul obiectiv al politicii sale de dezvoltare, se poate obţine doar în cadrul unei structuri democratice. Acelaşi tip de măsuri se aplică şi celorlalte ţări partenere.
Programul UE privind acordarea de ajutor umanitar de urgenţă la nivel mondial nu face, în mod normal, obiectul unor restricţii referitoare la respectarea drepturilor omului. Ajutorul pe care UE îl furnizează în natură, sub formă de bani, sau de asistenţă tehnică, are drept unic scop să uşureze suferinţa oamenilor, indiferent dacă aceasta este cauzată de catastrofe naturale sau de o proastă administrare de către regimurile opresive.
În ultimii ani, UE a menţinut un dialog pe tema respectării drepturilor omului cu ţări ca Rusia, China şi Iran. De asemenea, a impus sancţiuni pentru încălcarea drepturilor omului de către regimurile din Burma (Myanmar) şi Zimbabwe.UE ia iniţiativa
Pentru a promova drepturile omului în lume, UE finanţează Instrumentul european pentru democraţie şi drepturile omului. Beneficiind de un buget de 1,1 miliarde de euro pentru perioada 2007-2013, acesta încadrează respectarea drepturilor omului şi a democraţiei într-un context global şi se concentrează pe patru obiective:
* consolidarea democraţiei, a bunei guvernanţe şi a statului de drept (susţinerea pluralismului politic, a libertăţii presei şi a bunei funcţionări a sistemului judiciar);
* abolirea pedepsei cu moartea în ţările în care aceasta încă se mai aplică;
* combaterea torturii prin măsuri preventive (formarea şi educarea forţelor de poliţie) şi represive (crearea tribunalelor internaţionale şi penale)
* combaterea rasismului şi a discriminării, garantând respectarea drepturilor politice şi civile.
Acest instrument finanţează şi proiecte consacrate egalităţii între sexe şi protecţiei copiilor. De asemenea, sprijină acţiunile întreprinse, în comun, de UE şi de alte organizaţii implicate în apărarea drepturilor omului, precum Organizaţia Naţiunilor Unite, Comitetul Internaţional al Crucii Roşii, Consiliul Europei şi Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa.
Aţi avut vreodată sentimentul că vârsta, dizabilitatea, etnia, orientarea dvs. sexuală sau religioasă v-au împiedicat să obţineţi un post? Aţi fost vreodată martorul unui tratament injust îndreptat împotriva unei persoane pe baza acestor motive sau aţi fost incitat dvs. înşivă la un comportament discriminator? Aţi fost vreodată victima vreunui abuz, a unei hărţuiri sau aţi avut pur şi simplu sentimentul unei injustiţii? Hărţuirea, discriminarea şi victimizarea nu trebuie ignorate. Este important să vă cunoaşteţi drepturile şi obligaţiile definite de Directiva privind punerea în aplicare a principiului egalităţii de tratament între persoane, fără deosebire de rasă sau origine etnică şi de Directiva de creare a unui cadru general în favoarea egalităţii de tratament în ceea ce priveşte încadrarea în muncă şi ocuparea forţei de muncă, precum şi mijloacele care vă stau la dispoziţie pentru punerea lor în aplicare.
Articolul 6 al Tratatului de la Amsterdam stipulează că Uniunea Europeană „este fondată pe principiile libertăţii, democraţiei, respectului pentru drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului. Aceste principii sunt comune tuturor statelor membre.” În 1997, statele membre au întărit capacitatea Uniunii de a susţine aceste principii prin introducerea articolului 13, care conferă Comunităţii competenţa de a „lua măsurile necesare pentru a combate discriminarea pe motive de sex, origine rasială sau etnică, religie sau convingeri, dizabilitate, vârstă sau orientare sexuală”. Introducerea articolului 13 a fost urmată imediat de propunerea Comisiei în privinţa unui „pachet legislativ împotriva discriminării”, care include Programul de acţiune al Comunităţii pentru combaterea discriminării şi ambele directive, cea privind punerea în aplicare a principiului egalităţii de tratament între persoane, fără deosebire de rasă sau origine etnică, şi cea privind crearea unui cadru general în favoarea egalităţii de tratament în ceea ce priveşte încadrarea în muncă şi ocuparea forţei de muncă.
Aceste directive, adoptate în 2000, interzic discriminarea, hărţuirea şi victimizarea la locul de muncă şi în cadrul formării profesionale pe motive de religie sau convingeri, dizabilitate, vârstă sau orientare sexuală. Interzic, de asemenea, discriminarea pe motive de origine rasială sau etnică, la locul de muncă sau în domenii precum cel al educaţiei, asigurării şi ajutoarelor sociale, inclusiv locuinţe şi sănătate, precum şi accesul la bunuri şi servicii. Deşi multe ţări europene deţineau deja o legislaţie împotriva discriminării, noile legi au ca obiectiv stabilirea unui ansamblu fundamental de drepturi şi obligaţii pe teritoriul Uniunii. Aceasta înseamnă că victimele discriminării, hărţuirii sau victimizării pot acum lua măsuri, iar cei implicaţi în practici discriminatorii pot fi traşi la răspundere, deşi modalităţile diferă de la o ţară la alta.
Directivele au efect asupra noastră, a tuturor. Din acest motiv, implementarea lor cu succes depinde de asemenea de cât de conştienţi sunteţi de drepturile şi obligaţiile pe care le implică şi de procedurile stabilite pentru a ajuta victimele discriminării să depună plângeri.
Drepturile dumneavoastră
Dacă sunteţi victimă a discriminării, a hărţuirii sau victimizării, aveţi acum dreptul să luaţi măsuri, deşi modalitatea diferă de la o ţară la alta. Ţine de guvernul fiecărei ţări, de exemplu, să decidă dacă măsurile împotriva practicilor discriminatorii vor fi luate cu ajutorul procedurilor judiciare - de ex., prin sistemul de procedură civilă sau penală - sau prin măsuri administrative. De asemenea, guvernele pot opta pentru încurajarea reconcilierii şi pot organiza un sistem de detectare pe bază de voluntariat a tratamentului incorect prin intermediul discuţiilor mai degrabă decât pe cale legală. Cu toate acestea, Directiva privind punerea în aplicare a principiului egalităţii de tratament între persoane, fără deosebire de rasă sau origine etnică, şi Directiva de creare a unui cadru general în favoarea egalităţii de tratament în ceea ce priveşte încadrarea în muncă şi ocuparea forţei de muncă asigură tuturor cetăţenilor din toate ţările UE dreptul:
* La protecţie legală împotriva discriminării directe şi indirecte pe motive de origine rasială sau etnică în privinţa educaţiei, a asigurărilor sociale, a sistemului de sănătate şi a accesului la bunuri şi servicii, precum şi împotriva discriminării şi a victimizării şi dreptul de a apela la o cale de atac legală.
* La egalitate de tratament la locul de muncă şi în cadrul formării profesionale, fără a ţine seamă de originea etnică sau rasială, de religie sau convingeri, de orientarea sexuală, de dizabilitate sau de vârstă.
* De a solicita angajatorului să asigure facilităţi rezonabile pentru nevoile unei persoane cu dizabilitate, care este calificată pentru postul în cauză.
* De a lua măsuri pentru a combate discriminarea pe motive de origine etnică sau rasială, de religie sau convingeri, de sex, de dizabilitate, de vârstă şi de orientare sexuală.
* La asistenţă acordată în ţara dvs. de o organizaţie care să promoveze egalitatea de tratament şi să furnizeze ajutor victimelor discriminării rasiale într-o modalitate independentă.
* De a depune plângere printr-o procedură juridică sau administrativă, asociată cu penalităţile care revin celor care practică discriminarea.
Obligaţiile dumneavoastră
Angajatorii de pe teritoriul Uniunii sunt din ce în ce mai interesaţi de diversitate, nu doar în virtutea respectării cerinţelor legale, dar şi pentru că acest lucru este benefic pentru afaceri. Politicile care încurajează diversitatea pot face parte dintr-o strategie mai largă de constituire a unui capital uman şi de încurajare a creativităţii şi inovaţiei, de creştere a reputaţiei societăţii şi a imaginii acesteia, de asigurare a accesului angajatorilor la domenii de activitate netradiţionale şi de susţinere a acestora în atragerea şi menţinerea de angajaţi de o înaltă calitate, precum şi de distingere a punctelor forte ale societăţilor în relaţia lor cu clienţii, furnizorii, acţionarii şi alţi actori de pe pieţele multiculturale şi globalizate. Asigurarea unui mediu lipsit de orice fel de discriminare poate ajuta societăţile să evite costurile litigiilor, rotaţia frecventă de personal şi absenteismul. Cerinţele legale stabilite de către Directiva privind punerea în aplicare a principiului egalităţii de tratament între persoane, fără deosebire de rasă sau origine etnică, şi de Directiva de creare a unui cadru general în favoarea egalităţii de tratament în ceea ce priveşte încadrarea în muncă şi ocuparea forţei de muncă ar trebui, aşadar, să fie văzute ca instrumente care să ajute societăţile să culeagă roadele diversităţii.
Noile reglementări se aplică tuturor angajatorilor şi angajaţilor, atât din sectorul public, cât şi din cel privat. Angajatorii vor trebui să-şi revizuiască metodele de angajare pentru a se asigura că nu au o conduită discriminatorie directă sau indirectă în niciuna din etapele contractului de muncă, de la angajare şi până la rezilierea acestuia. Angajaţii şi personalul angajat de către organizaţii au, de asemenea, responsabilitatea de a nu avea un comportament discriminator. Ei trebuie să se asigure că respectă atât spiritul legii, cât şi detaliile acesteia, deoarece persoanele care dau dovadă de un comportament discriminator riscă acţionarea lor în instanţă de către victimă.
Ca angajator pe teritoriul UE aveţi obligaţia de a interzice discriminarea pe motive de origine rasială sau etnică, de religie sau convingeri, de dizabilitate, vârstă şi orientare sexuală la locul de muncă. Acest lucru presupune
* Implementarea principiului egalităţii de tratament, indiferent de originea etnică sau religioasă, de religie sau convingeri, de dizabilitate, de vârstă şi de orientarea sexuală la locul de muncă şi în activităţile de formare profesională.
* Furnizarea de facilităţi rezonabile pentru nevoile persoanelor cu dizabilitate la locul lor de muncă. Acest lucru presupune luarea de măsuri corespunzătoare pentru a permite unei persoane cu dizabilitate accesul la angajare şi la formarea profesională, cu excepţia cazurilor în care astfel de măsuri ar îngreuna peste măsură angajatorul.
* Furnizarea accesului în egală măsură la angajare, inclusiv la criterii de selecţie şi condiţii de angajare egale, la toate tipurile de instruire şi formare profesională, formare avansată şi reconversie profesională, inclusiv la experienţa practică şi la posibilitatea de a fi membru al organizaţiilor de angajaţi şi angajatori.
* Atribuirea unei valori egale în ceea ce priveşte toate aspectele şi condiţiile legate de remuneraţie. Acolo unde este folosit un sistem de clasificare a posturilor pentru stabilirea remuneraţiei, acesta trebuie să se bazeze pe aceleaşi criterii, fără a ţine cont de originea rasială şi etnică, de religie sau convingeri, de dizabilitate, vârstă sau orientare sexuală.
miercuri, 9 decembrie 2009
2012 ?

Maya a fost una dintre cele mai cunoscute civilizatii din Mezoamerica. Istoria maya cunoaste trei faze: perioada preclasica, care incepe in jurul anului 2600 i.Cr., clasica si postclasica, perioada care s-a incheiat cu cateva secole in urma, desi sunt voci care sustin ca populatia maya nu a disparut cu adevarat niciodata. Perioada cuprinsa intre anii 250 e.n. si 900 e.n., cunoscuta si sub numele de perioada clasica, avea sa insemne apogeul culturii mayase. Domeniile vaste pe care acestia le ocupau, incluzand teritoriul actual al Mexicului, Guatemalei, nordul Belizelor si vestul Hondurasului, au contribuit la supravietuirea si perpetuarea acestei civilizatii pentru o lunga perioada de timp.
Desi nu mayasii au fost cei care au pus bazele astrologiei, epigrafiei, scrisului sau sistemelor calendaristice, ci le-au preluat de la o puternica civilizatie antecesoare, olmecii, aceste stiinte au fost desavarsite de catre mayasi. Nici cunostintele de arhitectura si inginerie nu le erau straine. Marturie a acestui fapt stau constructiile care le-au supravietuit timp de secole: arhitectura ceremoniala, incluzand piramide care serveau drept temple, palate si observatoare astronomice, rezervoare subterane in care colectau si pastrau apa de ploaie, toate construite fara ajutorul uneltelor de metal. In jurul anului 300 e.n., mayasii au adoptat un sistem de conducere ierarhic, condus de regi si de nobili. Civilizatia s-a dezvoltat intr-un regat foarte bine structurat in timpul perioadei clasice. Societatea lor era formata din mai multe state independente, fiecare dintre ele avand atat o societate agricola rurala, cat si intinse localitati urbane, construite in jurul lacasurilor de cult. Declinul a inceput dupa anul 900 e.n., cand, din motive inca ramase neintelese, mayasii din regiunile sudice si-au abandonat orasele. Ulterior, formatiunile nordice au fost integrate in civilizatia tolteca, ceea ce le-a prelungit existenta si cultura pana in jurul anului 1200. Cateva formatiuni periferice au continuat sa existe pana la venirea conquistadorilor, la inceputul secolului XVI.
Calendarul gregorian, pe care il folosim in prezent, a fost introdus in Europa in 1582. Conform acestuia, Pamantul face o orbita completa in 365,25 de zile, cu o eroare de 0.0003 %, o masuratoare destul de exacta, avand in vedere ca a avut loc in urma cu 400 de ani. Calenadrul mayas este derivat din cel al predecesorilor lor, olmecii, a caror cultura dateaza cu 3000 de ani mai devreme. Acestia, fara a avea la indemana instrumentele secolului XVI european, au reusit sa aproximeze un an in 365,2420, deci cu o eroare de 0.0002 %, o masuratoare mult mai precisa si, mai ales, facuta mult mai devreme.
Oamenii de stiinta au incercat sa coreleze sistemul de numerotare al calendarului mayas cu calendarul gregorian, inca de la inceputul acestui secol. Aceasta corelatie, cunoscuta sub denumirea de corelatia GMT, a fost finalizata in 1950. Astfel, inceputul Marelui Ciclu sau ziua 0.0.0.0.0. ii corespunde datei de 11 august 3114 I.Cr. si se termina in 13.0.0.0.0 sau 21 decembrie 2012. De-a lungul decadelor ce au urmat, multe dezbateri s-au focusat pe gasirea corelatiei exacte dintre cele doua calendare. Majoritatea cercetatorilor din domeniu sunt de acord insa ca aceasta echivalare este cat se poate de exacta, ceea ce inseamna ca intr-adevar, sfarsitul calendarului maya corespunde datei de 21 decembrie 2012.
In 21 decembrie, in timpul solstitiului de iarna, o conjunctura planetara mai putin obisnuita va avea loc: Pamantul se va alinia cu Soarele, care se va afla in mijlocul ecuatorului galaxiei Caii Lactee, alcatuind ceea ce vechii maya numeau "Copacul sfant". Ciudata aliniere nu va fi brusca, ci este pregatita de cateva mii de ani, pentru a avea loc in data de 21 decembrie 2012, la ora 11:11 a.m. GMT. Conform credintei mayase, centrul galaxiei este uterul cosmic: loc al mortii, al transformarii, al regenerarii si al renasterii. Acest moment marcheaza finalul calendarului.
2012: oracole, vrajitori, prezicatoare, hexagrame, calendare, internet
Nu doar mayasii sunt de parere ca ni se pregateste ceva. Numeroase documente, carti sau marturii pastrate par sa vina in sustinerea teoriei sabiei lui Damocles.
Cu putin timp inaintea erei noastre, traia intr-o pestera vestita Sybilla, prezicatoarea lui Apollo, care isi scria viziunile, dupa iesirea din transa, pe frunze de stejar. O parte dintre acestea au fost colectionate si pastrate in ceea ce reprezenta templul lui Jupiter. Dupa una dintre viziuni, prezicatoarea a anuntat ca viata pe Pamant va avea 9 perioade a cate 800 de ani. Conform acesteia, omenirea tocmai traverseaza ultima perioada. Pe langa asta, ea a mai prevazut ascensiunea Imparatului Constantin si nasterea lui Isus cu 20 de ani inainte, ceea ce i-a indreptatit pe multi sa o considere o precursoare a crestinismului.
Calendarul cel lung, la final
Conceptul de calendar mayas in sine este unul complex, asta deoarece nu exista doar unul, ci trei astfel de calendare. Primul dintre ele este calendarul religios, care are nevoie de 260 de zile pentru a completa un ciclu religios. Cel de-al doilea este cel solar, care are 365 de zile, numit Haab. Echivalentul a ceea ce cunostem noi in prezent a fi un an, insemna la mayasi echivalentul unui Tun, 20 de Tun inseamna un Katun, 20 de katun este echivalentul unui Baktun (aproape 400 de ani), iar 13 Baktun inseamna Marele Ciclu de 1 872 000 zile sau 5 200 de Tun, adica 5 125 de ani. Primele doua calendare erau folosite pentru a prezice influente care puteau schimba destinul, preziceri personale sau evenimente apropiate. Insa nici unul dintre ele nu contine teribila sentinta care da nastere unor dezbateri din ce in ce mai aprinse, pe masura ce momentul se apropie. Toate acestea sunt prevazute de un al treilea sistem, cel numit "Calendarul cel lung."
I Ching sau "Cartea schimbarilor" era folosita in general pentru previziuni si sfaturi de natura personala. Citirea se facea pe baza unor hexagrame, formate din linii continue sau intrerupte, existand 64 de combinatii posibile. Insa de la un oracol personal, I Ching a devenit in ultimele decade un soi de carte a apocalipsei. Totul a pornit de la controversatul cercetator Terence McKenna, care a realizat o reprezentare grafica matematica a celor 64 de hexagrame care compuneau I Ching, din care a reiesit un soi de harta a timpului. Acesta a recunoscut un tipar in cele 64 hexagrame, pe care le-a transpus intr-un grafic, in care se regaseau date importamte ale istoriei omenirii. Diagrama incepe din anul 1000 i.e.n., momentul crearii cartii I Ching. Printre altele, McCanon a observat ca anul caderii imperiului roman sau cele doua razboaie mondiale sunt marcate grafic cu o linie descendenta, in vreme ce in dreptul datei descoperirii Lumii Noi exista o linie ascendenta. Insa curiozitatea acestui tabel grafic este data de faptul ca se incheie in dreptul datei care ii corespunde calendaristic lui 21 decembrie 2012.
O alta prezicatoare care a trait in Anglia la inceputul anilor 1 500, denumita mama Shipton, despre care se spune ca ar fi fost jumatate umana si jumatate fiinta supranaturala, vine sa sutina prezicerile altor oracole, adaugand chiar unele noi. Aceasta a anticipat corect moartea lui Henric al VIII-lea, domnia reginei Victoria, marea ciuma sau ororile celor doua razboaie mondiale si apocalipsa, cand conform viziunilor acesteia, jumatate din populatia planetei va pieri.
Una dintre cele mai exacte surse privitoare la ipotetica apocalipsa este calendarul mayas, deoarece ofera o data concreta a ceea ce va sa fie sfarsitul lumii: anul, luna si ziua. Este o predictie exacta venita de la o civilizatie care isi lua calendarul in serios, obsedata de tinerea socotelii timpului, intr-atat de exact, incat au putut prezice eclipse in viitorul indepartat. Calendarul este si profetic: 5 martie 1519 este data exacta la care mayasii au prevestit sosirea conquistadorilor condusi de Cortes. In acea zi, istoria consemneaza debarcarea capitanului spaniol pe tarmurile Lumii Noi. In 21 decembrie 2012 calendarul mayas isi incheie un mare ciclu, caruia, cel putin in aparenta, nu-i mai urmeaza nimic.
Astronomii moderni confirma calculele mayasilor. Pamantul se va afla intr-un aliniament exact cu Soarele si cu centrul Caii Lactee, un eveniment galactic care are loc o data la 25 800 ani. Nimeni nu stie exact care vor fi efectele acestui aliniament asupra Pamantului, insa geofizicienii au o teorie care vine in sustinerea prezicerilor mayase: este vorba despre fenomenul inversarii polilor, in cadrul caruia acestia isi inverseaza pozitiile, cauzand catastrofe naturale in lant care vor zgudui lumea intreaga: cutremure, tsunami, incendii care vor avea ca rezultat pagube materiale si pierderi importante de vieti omenesti. Aceasta ar fi totodata si ultima catastrofa pe care omenirea ar trebui sa o infrunte. Albert Einstein este unul dintre primii oameni de stiinta care au sustinut aceasta teorie inca din 1955. Un nou studiu al Universitatii Princeton dezvaluie faptul ca Pamantul nu se confrunta cu aceasta schimbare dramatica pentru prima data. In urma cu 800 de milioane de ani, Polul Nord se afla in mijlocul Pacificului, iar Alaska se afla la ecuator. Miscarea nu s-a petrecut brusc, ci de-a lungul unei lungi perioade de timp.
Lumea dupa 12 decembrie 2012
Sunt voci care sustin ca mayasii nu au mai inregistrat nimic dincolo de aceasta data fatidica, insa exista documente care par sa contrazica acest lucru. Anumite ramasite ale culturii mayase vorbesc si despre alte evenimente care au loc dupa 2012. Multe dintre acestea sunt prezentate sub forma unor date foarte indepartate. Intr-una dintre tablitele inscriptionate de la Palenque, apare o alta data a calendarului, 1.0.0.00.8 5 Lamat 1 Mol, echivalentul datei de 21 octombrie 4772, cu aproape 3 000 de ani in viitor. Regele Pacal din Palenque a prezis ca la aceasta data un important eveniment mayas isi va sarbatori a 88-a aniversare, sugerand astfel ca acesta nu credea ca lumea se va termina in 2012.
In ciuda imensei publicitati si discutiilor care se desfasoara pe seama acestui eveniment ce se apropie, Susan Milbrath, curator la Muzeul de Istorie Naturala din Florida, a declarat in numele comunitatii arheologice ca nu a fost descoperit, pana in prezent, vreun document care sa ateste ca maya credea ca lumea se va sfarsi in 2012, ci doar ca in acel moment se va incheia un mare ciclu calendaristic, care fara indoiala va avea si urmari la nivel planetar, dar nu neaparat apocaliptice. "Pentru vechii maya, data reprezinta o mare sarbatoare de incheiere a unui intreg ciclu", declara Sandra Noble, director executiv la Foundation for the Advancement of Mesoamerican Studies din Florida. In viziune acesteia, intreaga isterie mediatica declansata in jurul acestui eveniment, nu este decat o ocazie de castig pentru anumite parti. Parerea acestora este sustinuta si de E. Wyllys Andrews, director la Universitatea Tulane:"Va fi un alt ciclu. Stim cu siguranta ca civilizatia maya stia ca mai fusese un astfel de ciclu inainte, ceea ce implica si faptul ca stiau ca va urma un altul."
Unii oameni de stiinta sunt de acord asupra faptului ca, in ciuda metodelor si mijloacelor stiintifice de care dispunem, nu putem prevedea viitorul intocmai. Pentru acestia, mesajul profetiilor este ca trebuie sa ne pastram o atitudine optimista in ceea ce priveste viitorul. Tot timpul oamenii s-au gandit ca sfarsitul lor este aproape, l-au anticipat si l-au asteptat. Pana in prezent, insa, s-au inselat de fiecare data.Dincolo de oracole, calendare si magicieni, stiinta moderna vine cu propria sa previziune asupra datei la care lumea se va sfarsi. Este vorba despre world wide web, care a reusit sa creeze un circuit de comunicare fara precedent in istoria omenirii. Internetul poate fi mai mult decat un simplu punct de referinta al previziunilor apocaliptice. Acesta a devenit chiar mijlocul de transmitere al unui astfel de mesaj, care de aceasta data nu apartine unei vrajitoare care traieste intr-o pestera si nici unei carti chinezesti. Profetii insapimantatoare au inceput sa apara dintr-o directie care nici macar nu este umana, un "oracol" numit "web-bot". Programul scaneaza world wide web-ul pentru a sorta informatiile legate de viitor, avand ca rezultat o serie de profetii, care sunt in final, la fel de ambigue ca si oracolele lumii antice. Acesta incearca sa citeasca starile inconstiente ale omenirii, scanand masiv limbajul folosit in mii de site-uri web. Procesul implica mai multe programe numite "paienjeni" sau "agenti", care citesc tot internetul, in cautarea unor anumite cuvinte-cheie. Programul a fost conceput initial pentru realizarea unor previzuni financiare, legate de bursa si de investitii. In 2001, unii programatori au observat ca rezultatele obtinute erau mai mult decat simple informatii financiare. Frazele au inceput sa se lege, sa se combine cu anumite date din calendar, incepand sa primeasca un sens. Specialistii si-au dat seama ca ar putea avea de-a face cu niste predictii legate de evenimente viitoare. Unul dintre evenimentele majore pe care dezlegarea acestor fraze le-a putut prezice sunt chiar atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001.
Daca intr-adevar acest sistem functioneaza, atunci viitorul nu arata prea roz: pe langa calamitati naturale, conflicte armate, apare si data de 2012. Web-Bot prezice ca anumite catastrofe vor lovi Pamantul la acea data, ca urmare a unei alinieri stranii a planetelor.
Alte sfarsituri ipotetice
8 septembrie 2040 - Aliniere planetara, despre care se crede ca va avea efecte nefaste asupra Pamantului, provocand, in mod special, cutremure foarte puternice
2076 - sfarsitul calendarului musulman
2240 - sfarsitul calendarului evreiesc
Abonați-vă la:
Postări (Atom)