joi, 11 iunie 2009

STADIUL 4




Stadiul IV (celulita grava) In final, pielea capata un aspect de movilite si desfigureaza corpul. Coapsele si picioarele incep sa semene cu un aluat dospit, care a fost gaurit intens cu degetul. Celulita in acest stadiu este o boala cu dereglari severe de circulatie, cu umflaturi masive, dilatarea venelor. Pielea devine dureroasa la atingere.

Cum sa inlaturi celulita?


Multi oameni incearca sa scape de ea cu orice pret. Problema o constituie faptul, ca nu intotdeauna dietele riguroase, masajul si exercitiul fizic sunt o solutie in acest caz. Este necesara inlaturarea factorilor, care contribuie la dezvoltarea celulitei. Celulita nu este doar o problema estetica. Celulita este un avertisment: trebuie sa imbunatatesti modul de viata, alimentatie, sa te hranesti echilibrat si sa faci mai multa miscare.

Aparitia celulitei demonstreaza o disfunctie a schimbului de substante in corp. Este semnul exterior al unor dereglarilor metabolice. Pentru indepartarea celulitei este necesara o actiune complexa asupra organismului. Trebuie sa se imbunatateasca circulatia sanguina in tesuturile adipoase, sa se activeze schimbul de substante, sa se elimine reziduurile, sa se accelereze eliminarea celulelor grase si sa se intareasca

Incepe din interior.


Nu uita sa bei cel putin 1,5 litri de apa curata potabila pe zi. Trebuie sa reduci consumul de cafea, alcool si mai ales bauturile acidulate. Nicotina inrautateste circulatia sanguina si, respectiv, schimbul de substante la nivel celular, ceea ce creeaza un fond favorabil pentru dezvoltarea celulitei. Trebuie sa inlaturi mediul stresant, sau daca nu este posibil, trebuie sa consumi suplimenti de nutritie pentru o alimentatie echilibrata. Asigura-ti un aport de proteine din peste, nuci, alune neprajite, seminte, fasole, linte.

Nu este corect sa renunti definitiv la grasimi. Unele tipuri de grasimi sunt benefice. De exemplu uleiurile vegetale neprajite ajuta la mentinerea elasticitatii pielii, iar acizii grasi din untura de peste ajuta la descompunerea grasimilor „rele”. Grasimea animala reprezinta grasimi saturate si este grasime „rea”, contribuind la formarea celulitei si cresterea colesterolemiei. Evita sa maninci carne grasa de porc. Inlatura pielita si grasimea de pe carnea de pui. Nu consuma mezeluri, pateu. Consuma cat mai multe fructe si legume proaspete. Scade consumul de glucide rafinate, mai ales zahar.

Programul de nutritie celulara Herbalife te va ajuta sa-ti asiguri o nutritie echilibrata bogata in proteine vegetale, uleiuri esentiale, plante, fibre, vitamine, minerale, microelemente si saraca in grasimi saturate si calori. Este necesara folosirea cremelor speciale anticelulitice, care imbunatatesc circulatia sangelui.

Rezultat


”Sunt Luminita, am 43 ani. Am avut tot timpul un corp de invidiat. La 160 cm cantaream 51-52 kg. Pana la 40 de ani am practicat tenisul, alergam dimineata, gaseam timp pentru gimnastica.

Dupa 40 de ani am simtit, ca nu mai am acelasi chef sa fac miscare. Nu mai merg la tenis, nu mai am timp sa fac gimnastica si nici nu mai am unde sa alerg. Starea mea de sanatate a inceput sa se inrautateasca. Am inceput sa racesc frecvent, ma dureau articulatiile, aveam stari de somnolenta, nervozitate, dureri de cap. Am inceput sa ma simt ca de 50 de ani, cu toate ca sotul imi spunea ca arat bine.

Cand am revenit din vacanta de la mare, m-am uitat la pozele mele in costum de baie si mi-am dat seama, ca aspectul meu exterior lasa de dorit. Chiar daca nu am luat in greutate doar 2 kilograme, in locul muschilor s-a format grasime, iar pe coapse si burta s-a dezvoltat celulita. Incheiam cu greu fermoarul de la pantaloni si fuste. Si spre culmea necazului meu, am vazut o emisiune in care un medic a explicat, ca celulita reprezinta o dereglare metabolica. Am vazut in ce hal puteam sa ajung, daca nu luam urgent masuri.

Ce aveam de facut? Stiam ca trebuie sa ma apuc de sport, insa nu mai aveam puteri, aveam probleme de sanatate si eram foarte ocupata la serviciu. Mi-am dorit un program anticelulitic eficient, simplu de urmat, care sa-mi permita sa-mi continui activitatea la serviciu, si sa reusesc sa am grija de familie. Asa ca am decis sa incerc sistemul de nutritie celulara si cremele anticelulitice Herbalife. Care au fost rezultatele? Dupa doar trei luni de program am inceput sa ma simt ca la 35 de ani, a disparut raceala (ce placut e sa nu-ti mai fie frica de ploaie si curent), sunt mai energica, nu mai sunt isterica, am mai multa pofta de viata, nu ma mai dor articulatiile, nu ma mai doare capul. Mi-am luat cateva casete noi cu muzica dinamica si dansez in timp ce fac treaba prin casa. Am slabit 3 kg in 3 saptamini. Am slabit la coapse cate 4 cm! Celulita aproape ca a disparut. Pielea mea a intinerit.

miercuri, 3 iunie 2009

Poliglotii- si eu ma numar printre ei...

Cand auzi cuvantul poliglot, aproape automat te gandesti la un geniu bine educat care stie vorbi 6 sau 7 limbi straine. Din pacate, aceasta idee ca a fi poliglot e ceva de neatins e mult prea comuna in zilele noastre. Tehnic vorbind, poti sa te consideri poliglot daca stii vorbi fluent cel putin 3 limbi sau mai multe. Si 3 limbi nu sunt chiar asa greu de invatat, avand in vedere ca una o vei invata ca limba ta de baza iar celelalte 2 pot fi invatate in cativa ani. Totusi, ca sa fii un poliglot adevarat vei vrea sa stii mai mult de doua limbi straine iar articolul urmator va va da cateva indicii despre cum poti sa faci asta.E foarte usor sa stapanesti o clasa de limbi straine daca acestea se aseamana. Odata ce ai invatat o limba la perfectie dintr-o anumita familie, celelalte vor fi (aproape) floare la ureche. De exemplu, daca studiezi rusa, iti va fii mult mai usor sa studiezi ulterior alte limbi Slavice, precum Ucrainiana. Ucrainiana va fi mai apropiata de rusa decat alte limbi slavice precum bulgara, sarba, poloneza sau croata, care la randul lor pot fi invatate folosindu-va de experienta anterioara cu rusa, dar fiind mai diferite de aceasta limba decat ucrainiana, va va fi si mai greu sa le invatati.

Aceasta metoda nu se aplica doar limbilor slavice insa. Limbile latine au foarte multe elemente in comun si sa devii un poliglot specializat in latina e chiar destul de usor. Limbile latine pot fi foarte usor puse pe perechi si invatate asa. De exemplul, romana e foarte asemanatoare cu italiana, deci pentru noi italiana e cea mai usoara limba straina din multe puncte de vedere. La fel este si cu spaniola si portugheza, doua limbi “surori” care pot fi invatate simultan.
O alta metoda prin care poti deveni un poliglot adevarat, fara sa te bazezi pe tehnica limbilor surori, este sa studiezi cateva reguli generale care stau la baza unui grup mare de limbi. De exemplu, majoritatea limbilor europene si americane au aproximativ aceleasi reguli gramaticale si de structura si la fel se poate zice despre limbile asiatice, care seamana intre ele destul de mult. Combinand aceasta tehnica cu cea pe care am discutat-o mai sus, poti intr-adevar deveni un poliglot adevarat, fara foarte mult effort!
Eu de exemplu am invatat in afara de limba mea materna ,romana, am invatat din scoala franceza si germana, apoi recunosc ca am urmarit cativa ani telenovele si uite asa am invatat limbile latine, stiu sa fac diferente intre mexicana,spaniola,argentiniana ,portugheza,venezueleana...acum deja am inceput cu turca...Stiu ca nu e un necesar in viata dar pentru mine e un hobby,in plus, lucrez de 2 ani la o firma italiana si vorbesc impecabil , asa imi spun cei din tara cizma.Nu mai pomenesc de engleza , pe care am invatat-o uitandu-ma la filme,ascultand muzica...mi se pare ceva foarte ciudat sa mergi intr-o tara si sa intalnesti o gramada de oameni care nu vorbesc engleza ,cum am patit in Grecia... :D

Cleopatra (greacă: Κλεοπάτρα), născută în anul 69 î.Hr. a devenit Cleopatra a VII-a a Egiptului, la moartea tatălui său, Ptolemeu al XII-lea, în anul 51 î.Hr.. Ea intenţionase revigorarea tradiţiilor Egiptului de odinioară, căutând sprijinul lui Iulius Cezar şi Marc Antoniu. Moartea ei legendară şi felul cum cucerise inimile celor doi generali, ambiţiile ei privind gloria Egiptului elenistic şi opoziţia faţă de Imperiul Roman, o consacrară drept una din cele mai celebre femei din istorie.Cleopatra s-a născut în ianuarie, anul 69 î.Hr.. Fiică a regelui Ptolemeu al XII-lea, Cleopatra avea mai mulţi fraţi (printre care sunt urmaşii la tron Ptolemeu al XIII-lea şi Ptolemeu al XIV-lea, precum şi Arsinoe). După ce Ptolemeu al XII-lea moare ucis (dealtfel toţi cei din neamul Cleopatrei au murit asasinaţi, adeseori prin otrăvire), Cleopatra urcă pe tron. În acelaşi timp, fratele ei a devenit regele Ptolemeu al XIII-lea, domnind alături de ea în Egipt sub titlul oficial de soţ al Cleopatrei. Cleopatra şi Ptolemeu au fost membri ai dinastiei macedonene care a guvernat Egiptul de la moartea lui Alexandru cel Mare (în 323 î.Hr.). Deşi Cleopatra nu avea sânge egiptean, ea a fost singura din casa ei care a învăţat limba egipteană. Pentru a-şi spori influenţa asupra poporului egiptean, a fost proclamată fiica lui Ra, zeul soarelui la egipteni. La scurt timp, Cleopatra a avut neînţelegeri atât cu fratele cât şi cu sora sa, Arsinoe, care au dus în anul 48 î.Hr. la un război civil. Cleopatra a fost considerată dintotdeauna drept cea mai frumoasă femeie din lume. "Dacă nasul Cleopatrei ar fi fost mai scurt, faţa lumii ar fi fost alta", spunea Blaise Pascal despre regina Egiptului. Pascal credea că femeile cu nasul lung sunt mai atrăgătoare şi că poate acest amănunt i-ar fi atras pe Cezar şi pe Marc Antoniu[necesită citare]. În realitate, nu se ştie cum arăta nasul Cleopatrei. În culegerea "Samhita", Sushruta descrie peste 180 de instrumente chirurgicale, folosite în timpul operaţiilor estetice, care erau posibile la acea vreme. Deşi aceste transformări chirurgicale erau "la modă", Cleopatra nu a apelat la ele. Există şi unele încercări de a demonta mitul frumuseţii Cleopatrei. După reprezentările pe o monedă descoperită recent, regina avea o frunte îngustă, părul cârlionţat, nasul proeminent şi buzele subţiri[1]. Principalul ei mijloc de seducţie nu consta într-o frumuseţe neobişnuită, aşa cum îi este ea atribuită mai târziu, de Geoffrey Chaucer şi Shakespeare, ci în inteligenţa şi glasul ei plăcut[2]. În limba greacă, "Cleopatra" semnifică "gloria tatălui", însă numele se pare că nu a fost bine ales deoarece "preferata tatălui" în familia reginei era Arsinoe, sora cea mică. Cleopatra nu purta bijuterii. Vorbea şapte limbi, beneficiind corespunzător originii de o educaţie aleasă. Ca regină a dat dovadă de duritate. Opinia publică romană o stigmatizase pe Cleopatra drept metresa lui Cezar şi Marc Antoniu, considerând-o drept o duşmană a Romei.La vremea aceea, Roma, cea mai mare dintre puterile vestice, era de asemenea zguduită de un război civil. Chiar în momentul în care Cleopatra se pregătea să-şi atace fratele cu o imensă armată formată din arabi, războiul civil roman a ajuns şi în Egipt. Cneus Pompeius Magnus, înfrânt de Iulius Cezar în Grecia, a fugit în Egipt căutând adăpost, însă a fost în 47 î.Hr. ucis de agenţii lui Ptolemeu al XIII-lea. Iulius Cezar a ajuns la scurt timp în Alexandria şi, după ce a descoperit moartea duşmanului său, a decis să restabilească ordinea in Egipt. Începând cu secolul precedent, Roma exercitase un control din ce în ce mai mare asupra bogatului regat egiptean, astfel încât Cleopatra a căutat să-şi atingă scopurile politice intrând în graţiile lui Iulius Cezar. Ea s-a dus la palatul regal din Alexandria şi se spune că i-a fost dusă lui Iulius Cezar înfăşurată într-un covor, care i-a fost oferit cadou. Cleopatra, o femeie nu prea frumoasă dar totuşi seducătoare, a atras atenţia puternicului lider roman, acesta fiind de acord să participe la războiul civil egiptean de partea ei. Cleopatra ieşi învingătoare din acest conflict şi rămase la domnie alături de un alt frate de-al sau, Ptolemeu al XIV-lea. Arsinoe, care fusese aliata lui Ptolemeu al XIII-lea în luptă, a fost luată la Roma de Iulius Cezar, apoi dusă într-un templu, unde trăi până în anul 41 î.Hr., când avea să fie executată din ordinul lui Marc Antoniu.

În iunie 47 î.Hr. Cleopatra a avut un fiu, despre care a pretins că este al lui Iulius Cezar şi pe care l-a botezat "Cezarion" ("micul Cezar"). La întoarcerea lui triumfală la Roma, Iulius Cezar a fost întâmpinat de Cleopatra şi Cezarion. Sub auspiciile negocierii unui tratat cu Roma, Cleopatra a locuit într-o vilă deţinută de Iulius Cezar, situată în afara capitalei. După ce Iulius Cezar a fost asasinat în martie 44 î.Hr., Cleopatra s-a întors în Egipt. La scurt timp după întoarcerea Cleopatrei, Ptolemeu al XIV-lea a murit, probabil otravit de sora sa. Regina şi-a adus fiul la domnie alături de ea, sub numele de Ptolemeu Cezarion al Egiptului (Ptolemeu al XV-lea Caesar).Odată cu asasinarea lui Iulius Cezar, Roma a căzut din nou pradă războiului civil, oprit temporar în 43 î.Hr. odată cu formarea celui de-al doilea triumvirat, constituit din Octavian, fiul adoptiv al lui Caesar şi moştenitorul ales de acesta, Marc Antoniu, un general puternic şi Lepidus, un om de stat roman. Marc Antoniu a preluat administraţia provinciilor estice din Imperiul Roman, chemând-o pe Cleopatra la Tarsus, în Asia Mică, pentru a răspunde acuzaţiilor potrivit cărora ar fi susţinut duşmanii lui Marc Antoniu.

Cleopatra voia să şi-l facă pe Marc Antoniu aliat, aşa cum îi fusese înainte Cezar. De aceea în 41 î.Hr. a ajuns la Tarsus într-o magnifică barjă, costumată în Venus, zeiţa iubirii la romani. Reuşind să îl seducă pe Marc Antoniu, se întoarse împreună cu el la Alexandria, unde petrecură iarna împreună. În 40 î.Hr., Marc Antoniu s-a întors la Roma şi s-a căsătorit cu sora lui Octavian (Octavia), într-o încercare de a-şi repara alianţa cu fratele acesteia. Totuşi, triumviratul a continuat să se deterioreze. În anul 37 î.Hr., Marc Antoniu s-a despărţit de Octavia şi a călătorit spre est, făcând aranjamente astfel încât Cleopatra să i se poată alătura în Siria. În perioada în care au fost despărţiţi, Cleopatra i-a dăruit 2 gemeni, un băiat şi o fată. Potrivit propagandiştilor lui Octavian, cei 2 amanţi erau căsătoriţi la vremea respectivă, fapt ce încălca legea romană care interzicea romanilor să se căsătorească cu străini.După alţi câţiva ani de tensiune şi atacuri propagandistice, Octavian i-a declarat război Cleopatrei şi în consecinţă lui Marc Antoniu, în 31 î.Hr. Duşmanii lui Octavian s-au adunat de partea lui Marc Antoniu, însă excelenţii comandanţi militari ai lui Octavian au repurtat succese imediate în faţa forţelor lui Marc Antoniu. La 3 septembrie 31 î.Hr. flotele celor doi s-au confruntat la Actium, în Grecia. După lupte grele, Cleopatra şi-a încălcat angajamentul asumat faţă de Marc Antoniu şi a plecat spre Egipt cu 60 dintre navele ei. Marc Antoniu a reuşit să pătrundă printre navele inamice şi a urmat-o. Flota rămasă s-a predat lui Octavian. O săptămână mai târziu, forţele terestre ale lui Marc Antoniu au capitulat.

După această bătălie, Cleopatra s-a refugiat într-un mausoleu. Marc Antoniu, fiind informat că regina Cleopatra a murit, s-a înjunghiat cu sabia. Înainte de a muri, la el a venit un alt mesager, care l-a informat că Cleopatra era încă în viaţă. Marc Antoniu a cerut să fie transportat la locul de refugiu al Cleopatrei, a implorat-o pe aceasta să facă pace cu Octavian, apoi a murit în braţele iubitei sale. După sosirea triumfală a romanilor, Cleopatra a încercat să-l seducă pe Octavian, însă acesta a rezistat farmecelor ei.După moartea lui Marc Antoniu, Alexandria fusese cucerită de romani, care înconjuraseră mausoleul Cleopatrei. După ce aflase că va fi trimisă în lanţuri la Roma, ca trofeu al lui Octavian, Cleopatra se pregăti pentru o moarte demnă de o regină, luând mese fastuoase şi îmbrăcând cele mai bune haine ale ei. Lui Octavian îi trimise un testament conform căruia dorea să fie înmormântată alături de iubitul ei, Marc Antoniu, şi îl lăsa la conducerea Egiptului pe fiul ei Cezarion, drept Ptolemeu al XV-lea. Neacceptând să ajungă sub dominaţia lui Octavian, Cleopatra s-a sinucis la 12 august 30 î.Hr., probabil prin muşcături de vipere. Trupul Cleopatrei a fost îngropat alături de Marc Antoniu, pe ţărmul Marii Mediterane, cu toată pompa. Apoi, Octavian l-a executat pe fiul Cleopatrei (Cezarion), aflându-se în drum spre India. A anexat Egiptul Imperiului Roman şi a folosit avutul Cleopatrei pentru a-şi plăti veteranii.Potrivit istoricilor, în timp ce se afla în mausoleu, Cleopatra le ceruse sclavilor să aducă un coş cu un şarpe (sau cu 2 şerpi). Ea ar fi luat şarpele şi l-ar fi pus la sân, unde ar fi primit muşcătura ucigătoare. Se spune că agonia reginei ar fi durat 3 ore. Unii cercetători identifică şarpele cu o viperă egipteană, alţii cu o cobră, simbolul coroanei faraonilor. Şarpele ar fi muşcat-o în dreptul inimii, ceea ce ar fi provocat moartea rapidă. Se mai spune că ea murise alături de 2 sclave. Alţi cercetători cred că sinuciderea prin otravă de şarpe ar fi fost demnă de o regină, dar au dubii în privinţa acestei metode dată fiind durata scurtă de agonie, susţinută de documente. Mulţi spun că Cleopatra ar fi fost ucisă cu o lovitură de sabie dată pe ascuns chiar de Octavian, care voia să se descotorosească de ea. El ar fi şi autorul teoriei sinuciderii.

COMPLEXELE IDEOAFECTIVE


Eul personal nu se prezintă niciodată direct. Imaginea fiecărei persoane are o configuraţie specifică, unică, complet diferită de cea a celorlalte persoane. C.G.Jung a introdus, în acest sens, conceptul de mască a persoanei, idee pe care o regăsim pentru prima dată la tragicii greci în relaţie cu trăsăturile specifice de caracter ale personajelor dramatice. În sensul acesta, masca (Enăchescu, 2002)este asociată cu un rol, asociere care exprimă de fapt forma şi semnificaţia individului.

Conduita nu trebuie considerată numai în sensul manifestărilor pur exterioare şi materiale, adică formale ale comportamentelor şi actelor persoanei respective. Ea reprezintă un ansamblu de reacţii fiziologice, mentale, verbale, emoţionale şi motorii prin intermediul cărora un subiect intră în relaţie cu semenii săi, căutând să rezolve tensiunile care îl motivează, realizându-şi în acest fel propriile posibilităţi, propriile potenţialităţi. Această exteriorizare are caracter pozitiv şi semnifică afirmarea de sine, autorealizarea, satisfacerea pulsională inconştientă, dar şi afirmarea propriului Eu.

Ceea ce vedem la o persoană în viaţa sa cotidiană nu sunt altceva decât elemente ale manifestărilor rezultate din experienţele anterioare de viaţă ale acesteia. Aspectele fragmentare sunt cele asupra cărora trebuie să se concentreze psihologul în înţelegerea subiectului, pentru că ele exprimă modul de a se comporta al acestuia, aspiraţii, interese, acţiuni, gusturi, alegerea partenerului, capacitatea de comunicare, adaptarea la realitatea situaţiilor de viaţă etc. Aspectele la care facem referire ţin de psiho-biografia individului.

Scopul analizei este ca plecând de la element să se ajungă la reconstrucţia globală a imaginii sau a modelului de viaţă al individului, considerat ca stil personal , în care sunt înscrise elementele de experienţă personală. De aici se poate trage o concluzie privind natura persoanei, a modului de a fi al acesteia, fie că este vorba despre aspecte normale sau patologice. Aceste date sunt de importanţă majoră în înţelegerea şi interpretarea subiectului , precum şi în orice situaţie psihoterapeutică sau de consiliere.

Oricât ar dori o persoană să explice în totalitate comportamentul alteia, este greu să realizeze acest lucru, deoarece sunt implicate nu doar limitele metodologice existente în cazul psihologiei, ci şi obiectivitatea celui care analizează. Comportamentelor trebuie să li se descifreze semnificaţiile actuale în raport cu originea, precum şi consecinţele acestora, pentru că nu există activitate în care să nu intervină inconştientul subiectului, exprimat în cele mai variate forme.

Şi în cazul faptelor banale, curente, ale vieţii există un fond psihologic important care, analizat, reliefează valoarea persoanei şi a relaţiilor sale cu lumea, tendinţele profunde şi dorinţele refulate ale acesteia. Fapte mărunte, stânjenitoare, situaţii penibile, expresii care „ne scapă”, cuvinte, nume sau date pe care „le uităm”,sau situaţii pe care le ratăm, gafele care ne scapă etc. sunt doar câteva dintre numeroasele aspecte cu caracter bizar ale vieţii cotidiene pe care aparent nu le înţelegem şi pe care nu ni le putem explica.

Psihanaliza a arătat că perturbarea activităţii Eului conştient se leagă de o motivaţie parazitară, adesea inconştientă sau sub-conştientă şi deloc uşor de recunoscut de către subiect. În alte cazuri avem de-a face cu situaţii inconştiente şi refuzate de Eu, dar care scapă cenzurii sub-conştientului, apărând în exterior sub

formă bizară. Acest fapt demonstrează că energia psihică latentă, pulsională, cantonată în inconştient are o mare încărcătură, reprezentând adevărate zone de tensiune intrapsihică, tensiuni care trebuie descărcate sau exteriorizate de către individ.

Starea de normalitate psihică trebuie considerată ca fiind un echilibru între factorii represivi şi tendinţele pulsionale. Frustrările individuale sau colective vor duce la reprimarea pulsiunilor, care, acumulate în inconştient, vor genera centre de tensiune din care se vor dezvolta complexe, cel mai frecvent cele de culpabilitate şi inferioritate, raportate la autoritate şi instituţiile sociale care gestionează un model cultural. Am putea raporta aceste frustrări la următoarele situaţii de viaţă care le generează sau le întreţin:

- frustrări repetate;
- lupta pentru existenţă;
- nesiguranţa vieţii;
- alienarea individului;
- slăbirea cenzurii şi creşterea violenţei;
- refugiul în consumul de alcool sau droguri;
- pierderea sensului vieţii, recurgerea la suicid;
- modificarea statutului şi rolurilor individuale;
- schimbările rapide din viaţa socială;
- înlocuirea valorilor tradiţionale prin mode perisabile;
- dificultăţi de comunicare şi relaţionare interpersonală etc.

Toate acestea vor genera stiluri de viaţă fragile, instabile, inconstante, suprasolicitante, la care individul nu mai poate face faţă, nu se mai poate adapta.

Complexele apar ca o achiziţie a individului în sfera inconştientă şi se manifestă în exterior într-o manieră simbolică, semnificaţia lor îmbrăcând aspectul formal, superior ca organizare instinctelor. Orice complex are un caracter individual, aparţine inconştientului personal şi se exprimă în manieră simbolică; prin descifrarea semnificaţiei simbolice a actelor inconştiente, se realizează o veritabilă hermeneutică psihologică.

C.G.Jung (1933) defineşte complexul ca fiind un „element nuclear” purtător al unei semnificaţii; sustras voinţei conştiente, el este inconştient şi incontrolabil. O serie de asociaţii din acest nucleu provin în parte din dispoziţiile personale înnăscute şi în parte din experienţele individuale condiţionate de mediul extern. În primul caz avem de-a face cu o stare potenţială a complexului, pe când în cel de-al doilea cu o stare actuală a complexului.

În sens curent, înţelegem prin complex un sentiment de inferioritate. De fapt, complexul este mai mult decât atât. El reprezintă o stare psihică pe care o trăieşte foarte intens subiectul şi care determină, conştient sau inconştient (cel mai adesea), anumite atitudini din partea acestuia. Din perspectivă psihanalitică, complexul desemnează un conflict afectiv marcant legat de situaţia oedipiană. Complexul poate fi înţeles şi ca un segment de conduită marcat din tendinţe, reprezentări despre propria persoană, segment decuplat de la Eul conştient reflexiv şi fără o semnificaţie unitară prin raportare la existenţa actuală a subiectului.

În funcţie de natura informaţiei primite şi prelucrate, subiectul poate resimţi complexe în unul sau mai multe din planurile: intelectual, social, afectiv, constituţional.

Pe baza unor criterii subiective (stabilite de către subiectul însuşi ) sau receptate din mediul social, individul poate dezvolta stări de tensiune care în final duc la constituirea unui complex ideo-afectiv. În raport cu nivelul dezvoltării intelectuale şi al inteligenţei afective, o persoană poate atinge doar stadiul de sentiment de inferioritate, de culpabilitate, de abandon, de rivalitate etc. sau poate ajunge la nivelul unui complex ideo-afectiv.

De regulă, complexul reprezintă o barieră pusă în calea exercitării plenare a personalităţii. El se integrează în structura personalităţii şi dirijează manifestarea acesteia. Este evident că nu toate persoanele reuşesc să depăşească sentimentele sau complexele şi de aceea ajung sisteme de conduită constant prezente.

În decursul vieţii, cu ocazia unei experienţe pe care subiectul o resimte puternic, el trăieşte o situaţie pe care nu a putut să o depăşească sau a făcut un efort extraordinar pentru aceasta. Situaţia respectivă va deveni factor declanşator pentru un constituirea unui complex. Există, de asemenea, un fel de scenarii pe care individul le joacă şi rejoacă în permanenţă, pentru că ele îi solicită acele tipuri de comportamente influenţate de complexul dezvoltat. În aceste scenarii, individul participă intens şi din punct de vedere afectiv.

Un subiect care are conştiinţa complexului său, încearcă o stare de jenă, o inhibiţie mai ales în anumite situaţii, ceea ce îl împiedică să reacţioneze într-o manieră adaptată, eficientă. Chiar dacă raţional, logic, individul apreciază corect o problemă, el se poate gândi că este capabil să o rezolve, dar este împiedicat de o reacţie apărută fără controlul voluntar al persoanei. Ceea ce simte subiectul sunt senzaţii de jenă, de indispoziţie, de dezgust, dorinţa de a fugi, imposibilitatea de a vorbi etc. Persoana nu are cunoştinţă de complex ca atare, ci doar de simptomele lui, a căror tonalitate afectivă nu poate fi clar definită. Este posibil totuşi ca individul să conştientizeze care situaţii îi provoacă sentimentele respective.

De regulă, spune C.G Jung, complexele apar în urma unor experienţe dureroase ale vieţii subiectului, dar altele pot avea surse diferite. O clasificare interesantă a complexelor o realizează I.Popescu-Sibiu (în Enăchescu, 1998), care distinge următoarele tipuri:
Complexele ideo-afective ale inconştientului:

- complexele obiectului: complexul Oedip/complexul Electra, complexul Cain/complexul Oreste, complexul spectacular (a fi văzut, a ştii tot, a vedea, a ascunde);

- complexele Eului: complexul de inferioritate/ complexul de superioritate, complexul de castrare/complexul Diana, complexul lui Narcis;
Complexele spirituale (ale conştientului sau ale conştiinţei morale).

Cele mai întâlnite complexe sunt (după R. Mucchielli):
1. Complexul de abandon
2. Complexul de rivalitate fraternă
3. Complexul de insecuritate (nesiguranţă)
4. Complexul castrării sau al afirmării de sine în plan sexual
5. Complexul de vinovăţie
6. Complexul de inferioritate

1. Complexul de abandon

Sub acest nume sunt reunite alte complexe: de frustrare afectivă, de excludere, de respingere. Sentimentele direct exprimate ale complexului sunt:
certitudinea de a fi respins, de a fi antipatizat;
sentimentul de a fi marginalizat, de a nu interesa pe nimeni;
impresia lipsei posibilităţii de a fi înconjurat de afecţiune, de a fi iubit, recunoscut etc.

Toate acestea creează o stare depresivă, de gol existenţial.

Forme:

1) Tipul care cerşeşte - Cererea neîntreruptă de dragoste, de afecţiune (oricum, ceilalţi sunt bănuiţi de nesinceritate sau infidelitate). Simte nevoia unei „mame ideale”, indiferent de sex, vârstă.;
2) Tipul insensibil - „Abandonatul” face să înceteze în el orice formă de afectivitate, pentru că aceasta este cea care îi provoacă atâtea tensiuni. El neagă orice emoţie şi orice manifestare de tandreţe. Se ţine departe de afecţiune, se pune la distanţă, se apără astfel, dar în exterior se prezintă ca un observator insensibil, care ridiculizează orice exprimare emoţională sau afectivă;
3) Tipul filozof - Individul ajunge la o concepţie filozofică despre condiţia omului aruncat şi abandonat în lume, pradă însingurării;
4) Tipul activ - Individul este foarte activ, caută permanent şi exagerat afecţiunea, printr-o activitate care să provoace dragoste. Subiectul se concepe pe sine ca fiind „mama ideală”, se dăruieşte, se sacrifică pentru alţii, în speranţa obţinerii în schimb a dragostei acestora.
Cauze ale apariţiei complexului:
îndepărtarea de mamă sau lipsa ei de afectivitate (mai ales în primul an de viaţă);
naşterea altor copii;
separaţiile majore: intrarea la şcoală, internatul, spitalizarea, plecarea sau moartea fiinţei iubite.

2. Complexul de rivalitate fraternă

Mai este cunoscut şi sub denumirea de „complexul lui Cain” sau „complexul de intruziune”. Face referire la gelozia copilului, care este foarte precoce şi naturală, fiind întâlnită şi la animale. Gelozia faţă de nou-născut poate duce şi la părăsirea domiciliului.

Sentimentele direct exprimate (la vârsta adultă) ale complexului sunt:
gelozia agresivă faţă de tot ceea ce este susceptibil de a intra în competiţie pentru obţinerea unui beneficiu;
atitudini revendicative;
ironie, dispreţ afişat faţă de rivalul social.

Forme:

1) „Învingătorul” - Situaţiile sociale şi afective obişnuite sunt percepute în termeni de rivalitate. Se dezvoltă exagerat de tare spiritul de competiţie, fără a afecta corectitudinea. În general, este preferată munca de unul singur celei de grup. Persoana doreşte oriunde şi oricând să fie pe primul loc, multiplică situaţiile care îi oferă posibilitatea de a fi mereu pe primul loc.
2) „Protectorul” - Individul manifestă o protecţie activă şi exagerată faţă de cel considerat rival, o protecţie paradoxală, supradeterminată.
Cauze ale apariţiei complexului:
atitudinile părinţilor, care constau în protejarea unuia dintre copii şi o atenţie mai redusă acordată celuilalt;
inducerea unor stări de tensiune determinate de sentimente de vinovăţie sau inferioritate;
eşec ;
complexul spectacular.

3. Complexul de insecuritate (nesiguranţă)

Psihologii sunt de acord că sentimentul de securitate constituie baza unei dezvoltări normale. După cum am văzut deja într-un alt curs, trebuinţa de securitate, de siguranţă este una esenţială pentru om, fiind situată foarte aproape de bază în „piramida trebuinţelor” elaborată de Maslow. Imposibilitatea satisfacerii acestei trebuinţe duce la anxietate, la izolare şi chiar depresie. Sentimentele direct exprimate (la vârsta adultă) ale complexului sunt:
impresia de pericol iminent şi care nu poate fi depăşit;
lipsa de încredere în sine şi în alţii;
hiperemotivitate anxioasă.

Forme:

1) Hiperemotivitatea anxioasă şi tremurul permanent - permanent tensionat, subiectul izbucneşte din orice, dramatizează.
2) Fobiile - anxietatea se cronicizează şi apar fobiile, iar conduitele de evitare se organizează. Pot să apară tulburări psihosomatice (spasme, dureri etc.), care devin, într-un cerc vicios, surse de nelinişte (frica de cancer, de orice boală).
3) Precauţia exagerată - pentru a fi la adăpost de orice lucru care i-ar putea ameninţa liniştea şi securitatea, precum şi frica de a nu avea, de a-i lipsi ceva, îl determină pe individ să devină precaut şi zgârcit, să acumuleze resurse mult peste nevoile sale.
4) Concepţia filosofică - intelectualizată şi sublimată, anxietatea duce la o concepţie filosofică particulară : „Viaţa este pentru moarte”.
Cauze ale apariţiei complexului:
insecuritatea afectivă din primii trei ani de existenţă sau din perioada 5-8 ani ;
instabilitatea reperelor;
instabilitatea locului de muncă;
anxietatea părinţilor;
efectul traumatizant al catastrofelor;
informaţii anxiogene din emisiunile TV, ziare etc.

4. Complexul castrării sau al afirmării de sine în plan sexual

Nu este acelaşi complex la care se referă Freud. Aici este înţeles ca o dificultate a individului de a se afirma personal, în mod autonom şi responsabil în plan sexual , din cauza mediului castrator, cel mai adesea reprezentat de părinţi.

Sentimentele direct exprimate (la vârsta adultă) ale complexului sunt:
stingerea spontaneităţii şi iniţiativei în scopuri personale;
supunere (derivată dintr-o securitate afectivă supravalorizată) ;
dependenţă;
afirmare de sine dificilă, anxioasă, cu sentimentul vinovăţiei.

Forme:

1) Timiditate şi dependenţă - dificultăţi în afirmarea de sine în viaţa afectivă, socială, profesională. Atitudini de timorare, frică, teamă de a displăcea adulţilor. Individul îşi caută securitatea în preajma persoanelor capabile şi care trebuie să aibă conducerea.
2) Ascetismul - negarea sexualităţii este frecvent asociată cu ascetismul ca ideal şi sublimarea energiei sexuale. Atunci când nevoile sexuale sunt imposibil de realizat în mod normal, viaţa sexuală devine anormală şi poate duce la frigiditate, impotenţă sau chiar tendinţe homosexuale.
3) Autoritarismul - afirmarea de sine este căutată în realizarea valorilor sociale care îi permit individului manifestarea autorităţii, până la a face abuz de puterea pe care o deţine. În această zonă întâlnim personalităţi hiperautoritare, rigide, care caută un mod de a-şi justifica acest aparent acces de bunăvoinţă printr-un statut care să permită aceste manifestări. Anumite forme de obsesie sexuală, asociate cu căutarea de permanente „cuceriri” şi dominări sexuale având aparenţele unei hipervirilităţi, sunt, de fapt, compensări ale complexului castrării. Afirmarea de sine rămâne veleitară şi imposibilă.
4) Agresivitate - de multe ori se manifestă comportamente agresive sau chiar sadice.
Cauze ale apariţiei complexului:
dificultăţi de relaţionare cu părinţii mai ales în perioada adolescenţei târzii ;
părinţi excesiv de autoritari;
părinţi excesiv de anxioşi.

5. Complexul de vinovăţie

În literatura de specialitate, vom întâlni şi alte denumiri: „nevoia de pedepsire”, „autopedepsire” sau „complexul eşecului”. Sentimentele direct exprimate (la vârsta adultă) ale complexului sunt:
subiectul este incapabil să-şi asume o responsabilitate personală reală;
de regulă, individul se consideră vinovat pentru orice greşeală ;
pentru orice greşeală, reală sau imaginară, subiectul simte nevoia de a se autopedepsi;
pe fondul unei anxietăţi continue, se instalează frica de responsabilitate şi inhibiţie în acţiune (grija constantă de a medita, de a prevedea totul, de a calcula totul pentru a evita eroarea şi consecinţele ei neprevăzute);
subiectul consideră că nu îşi permite să se odihnească, să se relaxeze, iar dacă o face totuşi, se culpabilizează;
individul nu poate fi liniştit şi nu poate lăsa lucrurile să meargă de la sine, datorită unui simţ al datoriei exagerat.

Forme:

1) Teama de greşeală - subiectul face eforturi susţinute pentru a nu comite erori/greşeli, pentru că îi este teamă să nu facă greşeli. Are tendinţa de a justifica exagerat ceea ce face, pentru a obţine acordul celorlalţi, din două motive (inconştiente): pentru ca ceilalţi să îşi dea seama că el face bine, că nu a greşit şi pentru că are nevoie să fie recunoscut, aprobat. Se poate vorbi chiar despre un gen de tendinţe masochiste, în măsura în care subiectul nu îşi permite nici o plăcere personală mai intimă, nici un moment de odihnă, resimţind în acelaşi timp în mod dureros lipsa de relaxare.
2) Complexul de eşec - frica de orice solicitare a lumii devine un gen de fobie generalizată. Se întâlnesc mai ales următoarele şase fenomene:

i. minimalizarea oricărui succes sau a oricărui eveniment fericit care priveşte subiectul;
ii. intensificarea şi dramatizarea oricărui eşec personal;
iii. abordarea oricărei situaţii ca fiind în mare măsură sortită eşecului;
iv. acuzarea de sine, voinţa de a se pedepsi se finalizează cu autofrustrări, autopersecuţii şi chiar automutilări;
v. conduite conştiente organizate în jurul sentimentului datoriei;
vi. provocarea unei sancţiuni exterioare şi bucuria sau uşurarea paradoxală datorate pedepsei primite.

3) Puritate - complexul este legat de puritatea morală, de umilinţă, de concepţia despre „păcatul umanităţii” care se încearcă a fi răscumpărat prin comportamentul personal.

4) Necunoaşterea/nerecunoaşterea existenţei complexului - individul nu îşi trăieşte dramatic sentimentul vinei proprii, ci consideră responsabilă pentru toate relele lumii o altă persoană, asupra căreia se declanşează un val de agresivitate. Subiectul e gata în permanenţă să vâneze viciul şi să pedepsească fără milă greşelile altora. Nietzsche considera că trebuie să ne ferim de oamenii care îi pedepsesc mereu pe alţii. Sunt persoane complexate şi sadice. Sadismul lor provine din respingerea defensivă a masochismului.

Cauze ale apariţiei complexului:

nerezolvarea situaţiei oedipiene (vinovăţia se leagă de unele dorinţe sexuale a căror satisfacere este imposibilă, din considerente de natură morală, şi a căror simplă existenţă declanşează trăirea unor stări tensionate şi sentimentul de culpabilitate, adică subiectul dezvoltă fantasme erotice cu o persoană cu care nu poate avea în mod real o relaţie) ;
culpabilizarea parentală ca metodă de educaţie;
culpabilizarea exagerată a primelor interese sexuale;
dramatizarea traumatizantă a micilor greşeli făcute de copil;
impregnarea precoce cu angoasa păcatului şi culpabilizarea gândurilor;
autoacuzările şi autopedepsirile;
stabilirea unui ideal moral de puritate morală sau ascetism;
coincidenţa fatală traumatizantă.
Complexele care, de regulă, îl însoţesc pe cel de vinovăţie sunt următoarele: de abandon, de insecuritate, de castrare, de inferioritate.

6. Complexul de inferioritate

Sentimentele direct exprimate (la vârsta adultă) ale complexului sunt:
frica de a fi ridicol;
„privirea” altuia nu este asemuită cu cea a unui judecător care ştie şi condamnă, ci cu o privire batjocoritoare ;
(din considerentul anterior apare şi cel prezent) dificultatea de a vorbi în public, de a vorbi cu cineva important;
sensibilitate foarte mare, sentiment de neputinţă, de slăbiciune, certitudinea unui eşec personal, care va stârni hohote de râs;
tendinţa de a fugi, de a evita încercările, de a se „resemna la inferioritate”;
comportamentul, ţinuta generală, îmbrăcămintea, vocea, privirea, toate exprimă dorinţa de a trece neobservat.

Forme:

1) Forma banală a complexului - la bază poate fi un defect fizic, estetic: strabism, purtarea ochelarilor, un nas mai mic/mare, un tic etc. Se poate întâmpla ca inferioritatea să se generalizeze în timp , astfel încât subiectul să ajungă să se considere inferior din punct de vedere social, să aibă certitudinea că este obiectul de râs al celorlalţi, că nu va fi plăcut vreodată de cineva etc.;
2) Obsesia - elementul inferiorizant, real şi/sau imaginar (în acelaşi timp), devine obsesional, blocând sectoare întregi de activitate si putând genera adevărate fobii, mai ales sub formă de dismorfofobii (obsesia urâţeniei fizice trăită ca o stricăciune iremediabilă şi ca o ruşine).
3) Formele compensate ale complexului de inferioritate - compensaţia este căutată într-o valorizare personală pe un alt teren, ales în funcţie de aptitudini, pentru a contrabalansa inferioritatea şi a evita eşecul total al Eului. Înverşunarea către superioritate este direct proporţională cu inferioritatea de origine.
4) Formele supracompensate:
i. Complexul de superioritate - este o formă de apărare a Eului, prin afişarea unei personalităţi opuse celei reale, pentru a anula, a şterge, a ascunde orice fel de inferioritate. Astfel, individul afişează o încredere nemăsurată în sine, certitudinea succesului, aere de importanţă, o falsă modestie, agresivitate şi rivalitate faţă de rivali etc., toate au înlocuit desconsiderarea de sine şi timiditatea.
ii. Complexul de inteligenţă - accentul este pus pe propria valoare intelectuală şi vasta cultură, implicând aroganţa de a-i considera pe ceilalţi inferiori.
iii. Complexul spectacular - supracompensarea ia formă teatrală: individul simte nevoia de a fi văzut, privit, admirat, îşi etalează corpul, fotografiile personale etc. La un anumit grad de intensitate, complexul apare ca o combinaţie între narcisism şi exhibiţionism.
Cauze ale apariţiei complexului:
suferinţa unui handicap real sau a unui defect vizibil ;
inferiorizarea prin educaţie (mai ales părinţii spun : „eşti un imbecil”, „nu eşti bun de nimic” ş.a..);
discriminările făcute de părinţi în ceea ce-i priveşte pe copii (unul este apreciat, altul este sau se crede dispreţuit);
eşecurile suferite ;
Există sentimente de inferioritate normale: un student se simte inferior profesorului său, copilul se simte inferior adultului, pianistul debutant se simte inferior în faţa maestrului etc. Acestea sunt temporare şi nu au caracterul decât al unor sentimente de inferioritae, deci nu se constituie ca şi complexe.

Reacţii şi comportamente frecvente ale indivizilor complexaţi
senzaţii şi sentimente de nesiguranţă, de teamă şi neputinţă;
încearcă să elimine aceste stări devenind agresivi;
dacă se simt inferiori, caută să-şi afirme superioritatea;
dacă se simt neputincioşi, caută să obţină puterea;
dacă se simt dominaţi, vor încerca să domine;
dacă se simt neglijaţi / abandonaţi, încearcă să atragă mereu atenţia asupra lor sau / şi să ofere exagerat de multă atenţie / afecţiune;
indivizii tensionaţi, anxioşi, au tendinţa de a dramatiza orice;
dacă nu se simt în siguranţă, au tendinţa de a acuza diferite tulburări somatice (uneori, acestea sunt reale, alteori sunt doar resimţite ca atare) sau / şi de a deveni zgârciţi;
persoanele nesigure pe ele caută alăturarea de persoane influente, de conducere, dominante sau devin hiperautoritare, tiranice
dacă se simt nesiguri sau vinovaţi, au tendinţa de a justifica exagerat ceea ce fac, pentru a obţine acordul celorlalţi, din două motive (inconştiente): pentru ca ceilalţi să îşi dea seama că fac bine, că nu au greşit şi pentru că au nevoie să fie recunoscuţi, aprobaţi;
se laudă cu tot felul de realizări, pentru a demonstra ce „tari” sunt, ce deştepţi, ce inteligenţi, ce virili etc.;
unii care se simt vinovaţi , îi culpabilizează pe ceilalţi pentru orice;
obsesia de a arăta fizic impecabil, cu un corp „bine lucrat”, în speranţa că acesta va compensa vreun defect inferiorizant.

Soluţii de rezolvare a unor stări conflictuale ale Eului (determinate de complexe):

☺ Conştientizează realitatea şi accept-o aşa cum este!
☺ Caută-ţi liniştea interioară!
☺ Caută mecanisme eficiente de compensare, care să nu îi „lovească” pe ceilalţi!
☺ Găseşte puterea interioară de a-ţi manifesta propriile trăiri, de a-ţi exprima propriile puncte de vedere şi gânduri!
☺ Destinde-te, găseşte-ţi preocupări care să nu îţi permită să te mai gândeşti la problemele tale, reale sau imaginare!
☺ Afirmă-te, învaţă să spui „EU”, să îţi spui ideile, să îţi asumi răspunderea, să faci lucruri originale!
☺ Creează ceva care să te reprezinte!
☺ Acceptă / suportă incertitudinea, nesiguranţa, nu te speria de noutate, de necunoscut, de risc, învaţă să îndrăzneşti, să înfrunţi, să experimentezi etc.!
Fii realist şi priveşte lucrurile şi oameni aşa cum sunt; nimic nu este perfect, totul este relativ!

Gianina - Athala Gândea

Bibliografie:

Enăchescu, Constantin (1998) - Tratat de psihanaliză şi psihoterapie, EDP, Bucureşti
Enăchescu, Constantin (2002) - Tratat de psihologie morală, Editura Tehnică, Bucureşti
Jacobi, J. (1961) - Complexe, arhetype, symbole, Déchaux et Niestlé, Neuchâtel
Jung, C.G. (1933) - L’inconscient, Payot, Paris
Roco, Mihaela (2001)– Creativitate şi inteligenţă emoţională, Ed. Polirom, Iaşi