vineri, 23 martie 2012

DE CE IMI PLACE MUZICA RAP - SHORTY LITLLE STORY

Ma intreba ieri , o prietena draga , cum de eu o fata de 25 de ani ascult in proportie de 90% muzica rap ..hmm , buna intrebare ! Ideea e ca nici macar eu nu am gasit un raspuns clar...nici macar nu-mi amintesc de ce , de cand si cum de :) . Imi place , da ..iubesc muzica rap si ce pot sa spun cu certitudine este ca am ajuns la un nivel in care vad mai mult decat pistoale, pantaloni in vine, baticuri si ghetto-uri. Adica , clar si aceste elemente fac parte din muzica rap ca doar provine din cartierele marginase ale Americii . Pe vremea cand oamenii de culoare erau discriminati si "sclavi" nu neaparat pe o plantatie , ci ai sistemului . Intr-o oarecare masura si "sclavismul" respectiv i-a "inspirat " sa-si faca versuri , sa-si exprime prin muzica sentimentele , ideile si viziunea asupra vietii si nivelului de trai .
    Inceputul muzicii rap se afla undeva prin anii '70 la block-party -urile din New York unde Dj-eii de pe atunci creeau un instrumental si apoi foloseau tehnica de dub ( practic prelungeau un beat cu ajutorul unui mixer si al unui "platan" secundar). Bineinteles ca genul acesta muzical isi are originea in muzica soul, jazz , chiar si funk . In timp , aceste tehnici au evoluat si a inceput sa se foloseasca scratch-ul si  remix-atul .Mc-ii au inceput sa-si creeze texte si sa "le puna" pe beat-urile Dj-eilor. In toate cartierele se formau "ghang-uri" unde fiecare isi arata talentul si improvizatia . Freesty-le-ul era ceva nelipsit in block-party . Cantaretii MC intrau pe rand pe scena si fiecare improviza in texte si rime. Deliciul celor care asistau doar prin a se uita si admira talente inascute era in momentul in care se "dadeau batle-uri " , aratand fiecare ca e mai bun , mai original si mai fluent si creativ . De la toate astea pana la evolutia muzicii rap a fost doar un pas . Textele deja deveneau mai metaforice, mai lungi si cu multiple tinte spre societate atragand dupa sine si instrumentale facute pe masura  . Curentul lua amploare si deja era extins si in alte orase din America :Los Angeles , Philadelphia, Seatle , New Orleans etc. Faptul ca oamenii de culoare aveau totusi puterea sa-si exprime nemultumirile intr-un mod atat de direct ( injuraturi , sarcasm , atac verbal , mesaje subliminale , amenintari asupra unor persoane sau institutii ) a fost oarecum pata care a dus  pentru unii oameni , muzica rap in ceva rau si violent . Asta , insa nu a afectat ascensiunea , pentru ca talentul exista indiferent de valoarea sociala a persoanei care interpreta genul. Rap-ul se impartea deja in mai multe parti...au inceput influentele : sound-uri reggae , Rapcore ( RUN DMC FT AEROSMITH -WALK THIS WAY) , GANGSTA-RAP - Schooly D a contribuit in mare parte in acest stil, LATIN RAP - The Mean Machine , ELECTRO RAP - Afrika Bambaataa-Planet rock, apoi Militant rap, Hardcore si tot asa...
     Asta a fost o mica introducere ca sa intelegeti cu ce se "mananca" acest stil muzical...si totusi..de ce imi place ? . Pentru ca "negrii astia" au o muzicalitate , o voce, un stil de a interpreta care mi-a ajuns la inima. Mi se par foarte inventivi si dragostea care au au pentru ceea ce fac se vede si prin sticla de la televizor . Pun un suflet extraordinar fie ca injura fie ca spun "balada din ghettou" . 
Eu m-am nascut in '86 cand rap-ul era deja adolescent ...auzeam la fratele meu prin casa cum rasuna muzica asta si am inceput sa ascult casete si viniluri. Aveam si muzica disco , si reggae ( care deasemenea imi place ) , dar niciun stil nu mi-a trezit pe atunci interes mai mare . Fiind mica habar n-aveam ce inseamna "got my mind on my money and my money on my mind.." dar imi placea instrumentalul , vocile ( femeile de culoare au o voce de-ti electrizeaza si ultimul fir de par , daca vor :)  ) . Am crescut si pe masura ce cresteam imi placea tot mai mult , intelegeam si mai bine piesele rap , textele si mesajele. 

Astazi, din pacate muzica rap este destul de diferita si multi din domeniu' au dat ghetto-ul pe vila cu piscina si 5 garaje , respectiv si-au schimbat stilul de viata si odata cu asta si mesajele pieselor. Nu e vorba , nu-s hater-ita cu new-school , evident ca o piesa e buna si gata nu conteaza anul cand a fost lansata si nici nu ar trebuii comparatie intre old si new. In fine....uneori stau si-mi imaginez cum voi arata eu baba ascultandu-l pe Tupac si ma apuca rasul :))) . Oricum cine intelege din RAP  doar injuraturi, sex, droguri si pistoale clar nu are nici o treaba cu acest gen muzical. Noroc ca "piata" este destul de mare si ai de unde alege , deci dragi ascultatori : daca aveti ceva impotriva muzicii rap va propun muzica  clasica ! Peace :D

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu